Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam M. ten Hoedt
Plaats Aalsmeer
Datum 8 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Prima, overzichtelijk, maar hou het dan wel bij dit aantal. Telkens lijken er toch weer profielen bij te komen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Sluit dit wel aan bij de HAVO-profielen ivm opstroming?

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Op zich prima, ik ben wel benieuwd op welke manier dat uitgevoerd gaat worden. Hoe gaat er gekeken worden of scholen dat ook daadwerkelijk gaan doen?

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Hoewel ik twijfel over of de kwaliteit van de inhoud gewaarborgd kan worden, vind ik het prima dat scholen daar vrij in zijn.

b. Prima, zo kun je eindeloos variëren in keuzedelen en kun je echt onderwijs op maat aanbieden.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwde programma's, ik twijfel of dit wordt bereikt, zeker als ik kijk binnen E&O zie ik erg veel overeenkomsten met huidige programma's.
Overzicht komt zeker terug, hoewel de status van de keuzedelen groot is, dan verdwijnt er juist overzicht.
Ik ben heel benieuwd hoe organiseerbaar keuzedelen binnen school worden. Ik zie wel kansen voor wegterende afdelingen zoals modecommercie.
Door de keuzedelen kunnen we idd beter aansluiten bij de regio.
Scholen kunnen zich idd ook profileren met keuzedelen, hoewel dat overzichtelijkheid wel in de weg staat.
Leerlingen kunnen een programma meer op maat maken, maar ook te maken krijgen met een ratjetoe aan keuzes, ik weet niet of een leerling daarmee opschiet.
Het aanbod kan heel divers worden met de keuzedelen.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Geen idee

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Nee