Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam niet van toepassing (a.j.j van selm-oskam)
Plaats Utrecht
Datum 9 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Ik vind 10 profielen teveel.
Ik acht een combinatie van 01+ 02,dit geldt ook voor 08+10.
Ik mis in het geheel het voorbereiden van de kleine ambachtelijkheid

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Goede indeling

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Lijkt me primamaar als dat gepaard gaat met een zekere mate van verplichting,scholing en professionalisering van de medewerkers van van direct onderwijsverzorgend en leidinggevende is het een doodgeboren kind.
Een zekere mate van een onderzoekende houding stimuleren bij deelnemers/leerlingen is geboden! ""een wetenschappelijke houding bij het omgaan met data"",is bijzonder wenselijk

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Het beroepsgerichte aanbod moet in regionaal verband worden afgestemd,hangt samen met de regionale arbeidsmarkt.
Ook is afstemming nodig met de Roc's

Voorkom dat het een toetscircus wordt ,waar niemand iets aan heeft

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwing is nodig maar beperk het geheel.
Leerlingen hebben al veel moeite met verantwoord kiezen.
Profilering van de scholen in het funderend onderwijs is alleen wenselijk als het gaat om hun pedagogische en didactische keuzen ,visie,identiteit.
Maatwerk is wenselijk bijv.onderdelen uit de verschillende niveaus,een gemengd diploma van basis tot theoretisch lijkt me leerlingen recht te doen inclusief het waarderen van verschillende talenten

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Geen oordeel

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Stel de keuzen van kinderen uit en houdt rekening met het briefadvies over de onderwijsovergangen van de onderwijsraad d.d. 3 maart 2014.
Voorkom verspilling van talent door onder en boven advisering van leerlingen en pak dat aan bij invoering van wijzigingen