Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Munnikenheide College (MVE P.G. van der Pijl)
Plaats Etten- Leur
Datum 21 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Ik ben een voorstander van deze verandering.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Dit biedt leerlingen meer mogelijkheden voor vervolgopleidingen.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Dat is naar mijn mening een goede zaak, leerlingen worden geholpen beter met de eigen keuzes bezig te zijn.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
A. keuze vrijheid stelt ons in staat om maatwerk te leveren, dat is een goede zaak voor de leerling maar ook voor het regionale bedrijfsleven.

B. een schoolexamen heeft net als een landelijk examen een goede borging van het curriculum. Voordeel is dat ook hier maatwerk en flexcibiliteit mogelijk is.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
A. het is moeilijk om een antwoord voor onze regio te geven, concurentie ligt op de loer. Voor mijn school ben ik van mening dat wij deze doelen zullen halen.
B. Vernieuwde beroepsgerichte programma's, we zijn bezig om een ander aanbod of andere aanpak van het aanbod te ontwikkelen. Niet veranderen van volgorde maar een andere opzet. PIE wordt anders dan metaal en elektro wat we nu aanbieden.
Overzichtelijk aanbod, omdat we klein beginnen kunnen we de leerlingen via lob en keuze begeleiding helpen overzcht te houden in zijn programma maar ook in wat de school aanbied.
Organiseerbaar aanbod, idem.
Aansluiting op de regio, borgen we in de keuze delen en in de intensieve samenwerking die wij met onze mbo scholen hebben.
Profilering, idem.
Maatwerk zie opmerkingen bij aanbod.
Divers aanbod, wij zijn een brede school, we kunnen veel aanbieden, onze collega's willen dat ook. Wij zullen de prioriteit hebben al keuzes gemaakt voor onze school, regionaal overleg verloopt stroef.....

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Ik kan mij vinden in de doelstellingen, vanaf het begin heb ik dit als een kans gezien. een kans oom maatwerk aan onze vmbo'ers te leveren.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Ja, ik doe een beroep op u om flexibel examineren toe te staan! Daarnaast ben ik van mening dat door de uitbreiding van de pilot wij benadeeld worden. Wij willen perse in 2015 starten, we zijn er klaar voor. We hebben geinvesteerd, materialen, lesprogramma's, contacten met het bedrijfsleven. We hebben fte's voor ontwikkeling boven op het huidige examenprogramma gezet. Er is een groot draagvlak voor deze verandering, al deze inspanning is niet voor niets, maar mag wel een jaar de koelkast in en ik weet niet of het daar beter van wordt!!Het voelt als of de scholen die de zaken niet op orde hebben beloont worden en wij bestraft.