Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam platform TL (drs. lja (bart) engbers)
Plaats utrecht
Datum 28 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Als Platform TL kunnen we ons vinden in de nieuwe profielen. Wezijn vooral blij met profiel dienstverlening en producten (even los van deze titel).
We blijven hameren op het niveau van de examenprogramma's can de GL. Een GL-examen heeft het niveau van de TL en niet van KBL. We benadrukken dit vooral omdat in het vervolg een TL-niveau ontwikkeld zal moeten worden als het gaat om de invulling van de beroepscomponent in de TL, hetgeen wij bepleiten.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
De belangrijkste verandering is de naamswijziging van "sector" naar "profiel". We zien deze wijziging als een zuiver technische ingreep om af te stemmen met de andere vmbo-soorten en de H/V, waar over profielen wordt gesproken.
De titels van de profielen zijn niet inspirerend maar hoe een aansprekende titel verzinnen zonder dat er inhoudelijk aan het programma iets veranderd. De profielvakken blijven avo-vakken. Het is de hoogste tijd zowel de inhoud van de avo-vakken op de helling te zetten ten gunste van een meer eigentijds (social media enz.) curriculum als een duidelijk profielvak met een beroepscomponent toe te voegen.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Iedere school is verplicht LOB in het curriculum herkenbaar een plek te geven. Dat vinden we een goede zaak. Maar een school moet de vrijheid hebben het naar eigen mogelijkheden/inzichten in te vullen. De verplichting en de vrijheid moeten een ondergrens hebben die wordt vastgelegd.
De vraag luidt: hoe kan een leerling, een ouder, de inspectie zien dat LOB inderdaad een verplicht onderdeel van het curriculum van de school is?
Regelzucht komt hierbij om de hoek kijken. Dat willen we niet. Vertrouwen geven aan de school maar wel controleerbaar.
In leerjaar 3 en 4 van de TL zijn 3 aspecten van LOB herkenbaar aanwezig. Als denkrichting 100 klokuren over 2 leerjaren:
a. een profielwerkstuk dat als thema heeft een onderzoek van een leerling naar een mogelijke vervolgopleiding (toekomstig beroep)
b. LOB gestalte geven is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van alle docenten
c. algemene activiteiten zoals bezoeken aan vervolgopleidingen en bedrijven en persoonlijke begeleiding in het keuzeproces door de mentor.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Lijkt ons een vanzelfsprekendheid vanwege organisatie.

b. Een prima idee. Wij noemen het de LO2 methode, en daarmee zijn hele goede ervaringen

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
zie boven

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
geen opmerking

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Ten slotte heeft in onze kring OSB (orientatie op school en beroep) in leerjaar 3 en 4 de voorkeur.