Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | Horeca Vakschool Rotterdam (A.M. Kodde) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 11 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Met de indeling in 10 duidelijke profielen is niets mis. Het schept duidelijkheid. Die duidelijkheid wordt echter weer overboord gegooid zodra we de profielen 'verplicht' gaan mixen.
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Prima.
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?Grote onzin en een verspilling van onderwijstijd en -geld. Met name geldt dit binnen de vmbo basis- en kaderniveaus. Er wordt mijns inziens in deze te achteloos voorbijgegaan aan leerlingen die wel degelijk weten wat ze op 16 jarige leeftijd willen gaan doen, namelijk werken als vakman/-vrouw in combinatie met een mbo bbl-traject.
Vakscholen en vakcolleges kunnen dus niet veel met de verplichting tot lob.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a.
Het schept onduidelijkheid. Een vmbo vakschool heeft baat bij slechts één beroepsgericht profiel, maar dan wel met voldoende diepgang, opdat de term vakman/-vrouw geen farce wordt.
b.
De landelijke uniformiteit/herkenbaarheid voor een vmbo-vakman/-vrouw raken we hierdoor kwijt. Zit het bedrijfsleven hier op te wachten? De politieke roep om juist vakmensen (ook op vmbo-niveau) op te leiden, wordt hiermede niet 'gehoord'.
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
- De diepgang gaat verloren, de ware beroepsopleiding geschiedt dan op het mbo. Daar zijn heel veel basis/kader-leerlingen niet bij gebaat.
- De overzichtelijkheid wordt tenietgedaan door het 'mixen' van profieldelen.
- Prima
- Perfect, vermits de nodige diepgang kan worden gegarandeerd.
- Maatwerk is niet mogelijk voor leerlingen met een duidelijke vakwens.
- Divers aanbod is prima voor die leerlingen die absoluut niet weten wat ze voor 'vak' willen leren
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?Dat is een logische en overzichtelijke overgang. In het RPO kunnen duidelijke afspraken dienaangaande gemaakt worden.
Het risico bestaat evenwel dat sterk geprofileerde scholen (vakscholen en vakcolleges) onbedoeld toch 'concurrentie' krijgen van de keuzeprofielen binnen de andere profielen.
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?Het gehele ontwerp gaat over de leerjaren 3 en 4 in het vmbo. Alsof de 'basisvorming' alsnog wordt ingevoerd via de achterdeur. Breed en intersectoraal is voor veel leerlingen nuttig. Evenzo is voor (nog meer) leerlingen (vmbo-basis en -kader) die 'al weten wat ze willen' vakonderwijs in de leerjaren 1 en 2 absoluut gewenst. Aan deze groep leerlingen wordt echter continu voorbijgegaan.
Het ware beter geweest om naast dit wetsvoorstel gelijktijdig de vmbo-vakschool in te voeren en daaraan een officiële status te verlenen, waardoor de diepgang van de opleiding tot vakman/-vrouw gegarandeerd zou zijn. De politieke roep daarom is evident. Je zou maar timmerman of elektricien willen worden...........