Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Zernike College (W.J. Netjes)
Plaats Groningen
Datum 9 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Meeste leerlingen (en ouders) hebben behoefte aan brede programma's. Die zijn met de invoering van de profielen mogelijk geworden.
Scholen kunnen zich onderscheiden in profielen en keuzedelen om zo een aantrekkelijk onderwijsaanbod aan te bieden.
Om de profielen succesvol in te voeren zijn echter extra financiële middelen nodig (investeringen; ontwikkeltijd); die ontbreken volledig. Veel ambitie, maar het mag geen cent kosten.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Dit lezen we voor het eerst; op geen enkele manier waren we hiervan op de hoogte.
Een logische stap om van sectoren over te stappen naar profielen.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Prima.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a
Wordt met een 'beroepsgericht keuzevak' een profieldeel bedoeld? Dan is onze opmerking dat scholen niet vrij zijn in hun keuze. Het is pas echt vrij als zij elk profieldeel of keuzedeel mogen aanbieden, ook van profielen waar ze geen licentie voor hebben. De school kan zelf wel zorgen voor kwalitatieve inhoud, leeromgeving en professionele docenten van de profiel- en keuzedelen waar ze geen licentie voor hebben.

b
Een verwachte stap, gezien de bezuinigingsdoelstelling (minder centrale examens binnen beroepsgericht).

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwing van beroepsgericht treedt alleen op als daar ook financiële middelen flankerend bij ingezet worden. Het kan niet vanuit de reguliere middelen succesvol worden ingevoerd!

Maatwerk voor leerlingen en organiseerbaarheid voor school staan haaks op elkaar. School moet hierin balans vinden.

Rest van de doelen: realiseerbaar.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
-

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Stoom en kokend water bij deze vernieuwing moeten gauw plaats maken voor goede voorbereiding, monitoring van pilotscholen, ontwikkelen betekenisvolle inhouden, ontwerpen van adequaat lesmateriaal, invoeren van realistische praktijkexamens, enz. enz.

Immers: 'the show must go on'.