Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | nvt (dhr. P.A.A Scheepbouwer) |
---|---|
Plaats | Alkmaar |
Datum | 10 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
dienstverlening en producten is een vreemde keus. de leerling stelt zijn keus uit.....
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
de verbinding natuur en techniek is een vreemde combinatie.
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?idee is goed alhoewel dit wel moeilijk wordt om te combineren met de verschillende vakken.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
scholen gaan zelf weer kiezen en eigen programma's maken, examinering wordt weer aan de scholen zelf over gelaten en is weer niet duidelijk voor het vervolg....
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
vernieuwing is er niet, beetje heen en weer geschoven met onderdelen.
overzichtelijk is sterk afhankelijk van wat de school gaat aanbieden..
om het organiseerbaar te houden zal er minder keus zijn voor de ll.
aansluiting op de regio is een utopie,
profilering van scholen is duur ....
door de beperkte keus (zie boven) zal er weinig vanterecht komen vrees ik, en klassikaal onderwijs zal niet verdwijnen maar zelfs uitbreiden...
Divers aanbod is heel erg afhankelijk van wat de school gaat aanbiedn, er zal op veel scholen minder aanbod komen, als voorbeeld: techniek, nu bouw,schilderen,metaal,elektro,installatie en voertuigen als keus, wordt bwi,en pie....6 wordt 2....
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?minder keus, minder leerlingen per afdeling, kortom het wordt meer bezuinigen, makkelijkste keus door de leerlingen, pretpakketten als keuze, resultaat maakt niet zoveel uit, is school examen toch.....
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?waarom zijn er zo weinig scholen uit de randstad betrokken bij de verschillende programma's ? (pilot)
Het voorstel heeft dus betrekking op niet alle geledingen.