Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | Simac Onderwijs BV (Drs. C.J. Maas) |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 28 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Goede onderwijskundige ontwikkeling. Is het wettelijk toegestaan om meer dan één profiel te volgen?
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Goede onderwijskundige ontwikkeling. Hoe om te gaan met leerlingen die via een keuze van de algemeen vormende vakken in het profieldeel en in het vrije deel voldoen aan meerdere profielen. Iedereen met profiel natuur en techniek voldoet ook aan landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel met de vakken wi – nsk1. Keuze wi – nsk1 – bi kan straks tot voldoen aan 3 profielen leiden. En wi – nsk1 – bi – ec voldoet voor alle profielen. Als inschrijving en diplomering op slechts één profiel mogelijk is, wat is dan het laatste keuzemoment voor de leerling? Voor examen bij doorgeven SE, bij uitslag examen en moet profiel inschrijving dan gelijk zijn aan het profiel van de examenmelding?
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?Goede onderwijskundige ontwikkeling.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Goede onderwijskundige ontwikkeling. Mits de keuzevakken tijdig (uiterlijk voor aanvang van het examenjaar) worden voorzien van unieke vakcodes is er geen hindernis voor de uitwisseling met DUO / Examenregister.
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
1. Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
a. Wordt gerealiseerd
2. Overzichtelijk aanbod
a. Per instelling/vestiging kan overzichtelijk aanbod worden gepresenteerd
b. Voor een leerling die voor een schoolkeuze staat is het complexer vanwege het verschillende aanbod per instelling/vestiging
3. Organiseerbaar aanbod
a. Per instelling/vestiging kan per leerweg het aanbod worden georganiseerd
b. De huidige overlap tussen GL en TL in 3e en 4e leerjaar verdwijnt wel, scholen zullen zich hierop moeten aanpassen. Dit kan leiden tot een complexere organisatie van het aanbod.
4. Aansluiting op de regio
a. Binnen een regio zal gestreefd moeten worden naar een “volledig” onderwijsaanbod.
5. Profilering van scholen
a. Scholen zullen hun aanbod scherper moeten vastleggen en uitdragen, daarmee onderscheiden ze zich van anderen.
6. Maatwerk voor alle leerlingen
a. Binnen een instelling/vestiging zal maatwerk voor alle leerlingen niet haalbaar zijn vanwege de keuzes die de school.
7. Divers aanbod
a. Zeer afhankelijk van de keuzes die Bevoegd gezag en scholen maken.
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?Geen inzicht in mogelijke consequenties voor speciale scholen.
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?1. Omdat bij artikel 10 alleen de wijzigingen voor het vijfde en zesde lid worden vermeld voor de theoretische leerweg is niet helemaal duidelijk of er iets veranderd aan het vrije deel en aan het regeling vak op hoger niveau.
a. Mag binnen TL als extra onderdeel van het vrije deel een beroepsgericht (keuze-)vak worden gevolgd en mag dat dan op de cijferlijst?
b. Is voor TL dezelfde regeling als bij 10d -9 van kracht?
2. Uit 10d-9 kan worden afgeleid dat het onderwijskundig niveau van de algemeen vormende vakken op GL en TL gelijk is, dit staat nergens expliciet vermeld. Bij 10b-9 a en b wordt wel verwezen naar de overeenkomstige vakken in de artikelen 10 (TL) en 10d (GL) alsof het verschillende niveaus zijn.
3. In de memorie van toelichting ontbreekt in het schema van de Opbouw van de profielen in het vmbo bij 3.1 bij de Theoretische leerweg het aantal te volgen Algemeen vormende vakken in het vrije deel.