Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Wellantcollege (P. van der Poel)
Plaats Houten
Datum 30 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Op zichzelf een goede zaak. Hiermee wordt het aanbod een stuk overzichtelijker.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Prima

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Uitstekend, LOB moet ertoe leiden dat leerlingen met een positief zelfbeeld de school verlaten en zicht hebben op hun talenten. Ze maken een keuze voor een beroepsopleiding, maar zullen op de arbeidsmarkt flexibel moeten opereren. Dat kan alleen als je weet wat je (potentieel) in huis hebt, dat bevordert je wendbaarheid.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Ook een prima zaak (a), het bevordert de in de toekomst noodzakelijke wendbaarheid op de arbeidsmarkt.
Ook b. is een goede zaak. Hoe minder centrale examens, hoe beter. In Finland worden maar drie vakken centraal geexamineerd. Mag het die kant op?

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Ik denk dat alle doelen in potentie gehaald moeten kunnen worden.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Er zit een onoverkomelijk obstakel in voor AOC;'s! Ook een AOC moet het programma D&P kunnen aanbieden zonder instemming van een RPO. Dat laatste maakt D&P voor AOC's vrijwel onmogelijk. Het wetsvoorstel kent al twee uitzonderingen, voeg daar onverkort een uitzondering voor Groen aan toe!

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Doe het AOC's niet aan het profiel "Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel" te noemen. Al enkele decennia hebben we last van de term Landbouw in onze naamgeving. Leerlingen denken aan een boerenschooltje, misschien zelfs dat ze op klompen moeten komen. Al ca. twee decennia profileren we ons op GROEN. Onder die naam staan we ook meer en meer bekend en die naam dekt onze bijdrage aan het onderwijs (en in het verlengde daarvan aan de groene economie) veel beter. Laat de kans niet voorbijgaan om het profiel nu ook officieel GROEN te noemen!