Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Van der Meij College (directeur M Croes)
Plaats Alkmaar
Datum 30 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
De term profielvak en keuzevak kan verwarrend werken. Tevens is er onduidelijkheid ontstaan over de weging van de onderdelen van het SE als deze als keuzevak op het diploma komen te staan. Het SE bevat minstens de keuzedelen, maar op onze school toetsen wij ook onderdelen van de profielvakken om de kennis levend te houden tot het CE.

Media, vormgeving en ICT: ik vraag me af in hoeverre dit profiel aansluit bij de vraag op de arbeidsmarkt. Wij hebben grafimedia in de school, maar de kansen op werk zijn heel gering voor deze leerlingen. Is de invoering van dit profiel het effect van een sterke lobby?

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Prima. Nog beter als er ook op de TL beroepsgerichte vakken ingevoerd worden. Past bij de interesse van de leerling, verbetert de aansluiting bij het mbo en heeft veel meer effect dan een theoretische invulling van lob.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Prima.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Dat vind ik goed, maar afstemming met de scholen in de regio lijkt mij dan wel op zijn plaats. Het aanbod in de regio moet afgestemd zijn op de vraag op de arbeidsmarkt en op de vraag van het mbo, maar ook moet het totale regionale aanbod binnen het vmbo in evenwicht zijn.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
- vernieuwde beroepsgerichte programma's: kan hierdoor behaald worden
- overzichtelijk aanbod: hangt af van de visie van de school en de wijze van organiseren
- aansluiting op de regio: vmbo-scholen moeten vaak nog leren om zo te denken en er ligt nog erg de nadruk op oriënteren en op leerlingen trekken. Onderlinge samenwerking vmbo om binnen de regio een goed aanbod te realiseren staat in veel regio's in de kinderschoenen.
Afstemming met het mbo zal niet verbeteren, daarvoor zijn andere maatregelen nodig. MBO's zijn te grootschalig om maatwerk in afstemming te realiseren en denken nog veelal in vanuit de financiën.
- Profilering van scholen: hangt af van de afstemming van de vmbo's onderling en van de kracht van schoolleiders. Ik denk dat velen zullen besluiten te houden wat men heeft.
- Maatwerk voor alle leerlingen: mits er beleidsmatig door vmbo-scholen echte keuzes worden gemaakt, men bereid is keuze te bieden aan leerlingen en het organiseerbaar is, biedt de wet echt mogelijkheden.