Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

Reactie

Naam A Vigh
Plaats Utrecht
Datum 19 mei 2016

Vraag1

Draagt het voorgestelde pseudoniem voldoende bij aan het verbeteren van de privacy van leerlingen?
Grotendeels

Vraag2

Verbetert het voorgestelde pseudoniem in voldoende mate de toegang en het gebruik van digitale leermiddelen door leerlingen?
Niet alleen door deze voorgestelde wijziging

Vraag3

Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren.
Waar ik bang voor ben, is dat we voor elke gegevensuitwisseling tussen publieke-private samenwerkingen aparte authorisaties gaan ontwikkelen. Nu NL heel erg voorop loopt in een stelsel van authentieke registerers, gaan we er nog even tientallen anderen er bij verzinnen. Het probleem van de privacy zal altijd op gespannen voet staan met het kunnen athenticeren van gegevens, middelen of gebruik van een dienst. De vraag is, op welke manier kunnen we universeel ons authenticeren, zonder direct je delen of je gehele privacy prijs te geven. We moeten een manier vinden om persoon agnostisch te authenticeren, zodat de authenticatie volledig geautomatiseerd plaats heeft en alleen die informatie wordt vrijgegeven die noodzakelijk is voor het product of dienst. Bijvoorbeeld in het onderwijs kan ik mij voorstellen dat je je boeken wilt bestellen, dan zal de leverancier van de boeken, toch echt je adres moeten hebben, anders word je bezorgen erg lastig. Maar je BSN nummer, naam, en andere informatie is niet nodig.