Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.
Reactie
Naam
|
F Wijnans
|
Plaats
|
Skuzum
|
Datum
|
27 mei 2016
|
Vraag1
Draagt het voorgestelde pseudoniem voldoende bij aan het verbeteren van de privacy van leerlingen?
Nee, de effectiviteit van pseudoniemen is erg beperkt. De-anonimiseren blijkt vrijwel altijd heel goed mogelijk. Dit is een vrij algemeen probleem, en het is jammer dat de oplossingen toch weer in deze richting gezocht worden.
Vraag2
Verbetert het voorgestelde pseudoniem in voldoende mate de toegang en het gebruik van digitale leermiddelen door leerlingen?
De exacte manier van contact maken heeft niet zo veel invloed op deze zaken.
Vraag3
Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren.
Het zou beter zijn om de kinderen op andere manieren te beschermen tegen privacy-inbreuk. Dit kan bijvoorbeeld door de bewerkingen die de verwerkers doen openbaar te maken met beschrijving van welk doel het precies dient, en inzichtelijk voor de mensen waar het om gaat. Hierdoor kunnen mensen weloverwogen beoordelen of het gebruik van hun persoonsgegevens goed gebeurt.