Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

Reactie

Naam RefSVO (Dhr. J Flier)
Plaats Veenendaal
Datum 6 maart 2017

Vraag1

Hoe beoordeelt u de nieuwe taak voor de RMC-functie om leerlingen uit pro en vso vanaf 16 jaar te monitoren?
Vanuit het VO lijkt ons dat goed. Het gaat hier om een risicogroep. Deze jongeren hebben vaak, nadat ze VSO of PrO hebben afgerond, nog langer een stukje begeleiding nodig. Als dit niet gebeurt, lopen veel van deze jongeren het risico, dat ze niet op de juiste plaats op de arbeidsmarkt terecht komen. Met alle (o.a. financiële) gevolgen van dien.

Vraag2

Hoe beoordeelt u de taak voor RMC om partijen uit de domeinen arbeid en zorg bij de regionale aanpak van vsv en jongeren in een kwetsbare positie te betrekken?
Bevelen we van harte aan. In de constructieve samenwerking ontstaan vaak mooie trajecten. Het is belangrijk dat partijen elkaar weten te vinden.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de verplichting voor mbo-instellingen om aan te sluiten bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs vo?
Van het reformatorisch SWV VO (VO0001) wordt er al zoveel mogelijk samengewerkt met het reformatorisch MBO (Hoornbeeck College). Dit wordt wederzijds als positief ervaren. Het is voor ons SWV (VO0001) al een hele klus om het overleg met de gemeenten goed vorm te geven, omdat we met een groot aantal gemeenten te maken hebben. Dit zal ook gaan gelden voor het MBO, specifiek voor het Hoornbeeck College. Het is belangrijk om vooral ook praktisch te denken en te bekijken wat efficiënt werkt. Dat er ergens een koppeling zit tussen MBO en SWV VO lijkt ons een goede zaak.

Vraag4

Hebt u andere opmerkingen over het wetsvoorstel?
Binnen het RefSVO hebben wij een voorziening voor onderwijs-deeltijdbehandeling. In deze voorziening is een behandelinstantie (Jeugdzorg/jeugdpsychiatrie) verbonden aan een school voor VSO. Het komt regelmatig voor, dat een leerling vanuit het MBO in deze voorziening onderwijs ontvangt. Deze leerling gaat dan dus ‘terug’ van MBO naar VO. In de bekostiging zit hier een hiaat. Deze leerling wordt namelijk ‘ingehouden’ op het budget van een VO-samenwerkingsverband. Het is ingewikkeld om vanuit een SWV met elke MBO-instelling om tafel te gaan om hierover overeenstemming te krijgen.
Als VO en MBO, ook wettelijk gezien, meer op elkaar kunnen aansluiten, verdient het aanbeveling ook zulke praktische zaken goed in te regelen.

Verder vinden wij het belangrijk dat er niet teveel extra overleggen georganiseerd gaan worden. Het eenvoudigst is, om na te gaan waar overleggen nu al plaatsvinden en waar MBO bij VO (of VO bij MBO) kan aansluiten.