Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie
Reactie
Naam
|
Albeda College (A van der Kaay)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
7 maart 2017
|
Vraag1
Hoe beoordeelt u de nieuwe taak voor de RMC-functie om leerlingen uit pro en vso vanaf 16 jaar te monitoren?
Het Albeda College beoordeelt dit positief. Deze bijstelling om deze groepen ook vanaf 16 jaar te volgen geeft duidelijkheid en uniformiteit in de cijferverzameling. De gegevens van RMC zullen in de toekomst een waardevolle informatiebasis om beleid op te baseren.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de taak voor RMC om partijen uit de domeinen arbeid en zorg bij de regionale aanpak van vsv en jongeren in een kwetsbare positie te betrekken?
Het Albeda College ziet de regionale afstemming en samenwerking tussen de domeinen Onderwijs, Arbeidsmarkt en Zorg als noodzakelijk. Een slagvaardig beleid vergt een nauwe samenwerking van gemeenten en organisaties die op een of meer van de genoemde gebieden actief zijn in een regio. Echter de wijze waarop afstemming en samenwerking plaatsvindt is ons inziens aan de regio.
Ons voorstel is dat de overheid verplicht stelt dat afstemming en samenwerking plaatsvindt en dat over de wijze een maal per jaar melding wordt gemaakt in het RMC jaarverslag. Elke RMC regio heeft een eigen dynamiek en eigen overleggremia en kan in deze structuur kiezen hoe partijen met elkaar de vorm en inhoud geven aan de samenwerking.
Vraag3
Hoe beoordeelt u de verplichting voor mbo-instellingen om aan te sluiten bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs vo?
Het Albeda College wijst een verplichte aansluiting bij bestaande overleggen van gemeenten en samenwerkingsverbanden af. Binnen de RMC regio bestaat een overlegstructuur, waarin de samenwerkingsverbanden vo participeren, de mbo scholen en gemeenten via hun RMC (subregio) vertegenwoordiging. In de regio Rijnmond zijn 4 samenwerkingsverbanden actief, uiteenlopen van zeer groot tot zeer klein. In RMC verband zoeken wij in Rijnmond de samenwerking op de terreinen onderwijs, zorg en arbeidsmarkt, zowel op RMC als in sub regio RMC verband. De indeling in 4 samenwerkingsverbanden vo komt niet overeen met de indeling in RMC (sub)regio’s . Het Albeda College pleit voor het gebruik maken van de RMC infrastructuur, en er geen andere verplichte overlegstructuur naast te zetten. De vraagstukken op het terrein van passend onderwijs in po en vo zijn van een andere orde dan in het mbo. Juist een gezamenlijke regionale aanpak van onderwijs, zorg en arbeid is waardevol voor mbo. Het Albeda College staat kritisch tegenover het voorschrijven van participatie door het mbo in een extra overlegstructuur op het niveau van samenwerkingsverbanden naast de RMC overlegstructuur.
Vraag4
Hebt u andere opmerkingen over het wetsvoorstel?
Wij onderschrijven de wenselijkheid van uitbreiding van de VSV-doelgroep naar alle jongeren van 16 – 23 jaar, dus uitbreiding naar pro en vso. Daarmee kan er meer eenheid van beleid komen van de verschillende doelgroepen. Het Albeda College pleit ervoor om bij de voorgenomen uitbreiding van taken van het RMC ook onderwerp kwalificatieplicht voor het mbo op RMC niveau te regelen ipv op gemeentelijk niveau.
MBO scholen hebben te maken met verschillende werkwijze en verschillend beleid en uitvoering van de gemeenten op het terrein van kwalificatieplicht. Dit geeft een ongelijkheid voor (kwetsbare) studenten binnen ons ROC en bemoeilijkt eenheid van aanwezigheidsbeleid en verzuimaanpak in een mbo instelling.