Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON
Reactie
Naam
|
PO-Raad (drs. R den Besten)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
5 oktober 2013
|
Vraag1
Wat is uw reactie op voorgenomen wijzingen van de wetten passend onderwijs in dit besluit?
De PO-Raad onderschrijft het belang van registratie van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De Raad is echter van mening dat het ‘vinkje in BRON’ als middel om zicht te krijgen op de extra ondersteuning voor kinderen in het regulier basisonderwijs en de besteding van de budgetten geen waarde heeft omdat het leidt tot onvergelijkbare eenheden. Immers het registreren van leerlingen met extra ondersteuning, waarbij dit laatste wordt gedefinieerd door het hebben van een ontwikkelingsperspectief, stuit op een drietal problemen:
1. Het opstellen van een ontwikkelingsperspectief is verplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Extra ondersteuning is gedefinieeerd als alle ondersteuning boven de basisondersteuning. Omdat de basisondersteuning per samenwerkingsverband kan verschillen betekent dit dat het ook per samenwerkingsverband zal verschillen voor welke leerlingen een OPP dient te worden opgesteld.
2. Het opstellen van een ontwikkelingsperspectief voor leerlingen met bijvoorbeeld een enkelvoudige dyslexie, dyscalculie of een stoornis als ADHD of PDD-NOS, waar de ondersteuning deel uitmaakt van het reguliere onderwijsbod, is niet verplicht. Maar het is lang niet altijd duidelijk wanneer extra ondersteuning nog deel uit maakt van het reguliere onderwijsaanbod en wanneer niet meer. Dat is b.v. mede afhankelijk van het gekozen verdeelmodel.
3. De koppeling tussen het verkrijgen van extra ondersteuning en het opstellen van een OPP (ook eerder door de PO-Raad verwoord in haar reactie op de AMvB voor het ontwikkelingsperspectief) leidt tot onduidelijkheid. Als binnen de basisondersteuning besloten wordt tot dispensatie van de leerdoelen van één of meer inhoudsgebieden leidt dit b.v. niet tot het opstellen van een OPP maar waarschijnlijk wel degelijk tot een aangepast uitstroomperspectief. Daarnaast is niet in alle gevallen waarin sprake is van extra ondersteuning een OPP relevant , bijvoorbeeld bij de tijdelijke inzet van sociale vaardigheidstraining of inzet van een schrijfhulpmiddel vanuit de extra ondersteuning. Een OPP is dan op basis van de definitie welverplicht maar leidt waarschijnlijk niet tot een aangepast uitstroomperspectief.
Vraag2
Welke alternatieven ziet u voor het registreren van leerlingen met een ontwikkelingsperspectief?
Bij de ontwikkeling van een systematiek voor dashboard en verantwoording die door de sectoren zelf, samen met relevante partners, ter hand is genomen zal registratie ontwikkelingsperspectief en verantwoording van de budgetten een belangrijk onderdeel vormen. Het "vinkje in BRON" kan daarmee niet meer zijn dan een tijdelijke oplossing in afwachting van een dashboard dat werkelijk zicht geeft op de prestaties en de opbrengst van het werk van de samenwerkingsverbanden.
Rinda den Besten
Voorzitter PO-Raad.