Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.
Reactie
Naam
|
Noorderpoort (dhr. F.J. Wolthuis)
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
29 mei 2015
|
Vraag1
Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 2A en het centraal examen 2A is opgenomen in het wetsvoorstel?
De invoering van een 2A-examen is een volgende poging om de schade te repareren die is ontstaan doordat de referentie-eisen niet van onderaf, d.w.z. te beginnen in het vmbo, zijn ingevoerd.
De verwarring wordt nu echter nog steeds groter, want hoe straks onderscheid te maken tussen studenten die in aanmerking komen voor een 2A of een ER-examen? Zeker met de doorstroombeperkingen is een goede voorlichting bij de intake een steeds zwaardere opgave.
Nadere en heldere informatie over de verschillen tussen de diverse rekenroutes en -examens is op zijn minst een dringende eis.
Daarbij: waarom zoveel aandacht voor juist het rekenen? Natuurlijk omdat zoveel studenten hierover dreigen te struikelen, maar het zorgt wel voor onevenwichtigheid in de beoordeling. Want waarom worden studenten die problemen hebben met Nederlands niet op dezelfde wijze alternatieve routes en mogelijkheden geboden om toch een diploma te halen? Dat zien we alleen bij de Entree-uitstroom.
Het is goed dat een oplossing wordt gezocht voor de spagaat 'generieke eisen handhaven - te veel gezakte studenten'. Echter door nu nog een variant voor slechte rekenaars in te voeren, worden opleidingen op dit onderdeel een onoverzichtelijke lappendeken van varianten met nadelige gevolgen voor voorlichting, begeleiding en het onderwijs zelf. Beperk de alternatieve route voor slechte rekenaars tot één!
Dan nog een opmerking over het wetsvoorstel t.a.v. taal: 'expertisecentra' in artikel 1, schrijf je met een s.
Vraag2
Wat is uw reactie op de wijze waarop het onderscheid in diploma’s in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Het onderscheid in diploma's bij zowel Entree als mbo 2 heeft nadelige consequenties, waarvan hier m.i. de belangrijkste.
Uit informatie van o.m. het Steunpunt t&r blijkt dat het uitgangspunt voor Entree en mbo 2 blijft het behalen van het 2F-diploma. Als dat niet haalbaar blijkt dan kan een 2A-examen worden aangeboden. Zo zal het gebeuren dat studenten na de helft van hun opleiding als gevolg van hun rekenresultaten geconfronteerd worden met een heel ander toekomstperspectief: niet doorstromen naar een vervolgopleiding, maar de arbeidsmarkt op. Dit heeft consequenties voor de studieloopbaanbegeleiding en mogelijk ook voor andere onderdelen van de opleiding, doordat in een laat stadium van de opleiding ineens van een heel ander perspectief moet worden uitgegaan.
En dat alleen vanwege rekenen.
Vraag3
Wat is uw reactie op de wijze waarop de doorstroomgevolgen voor de rekentoets ER en het centraal examen ER zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
Hierbij speelt ook weer een rol wat het verschil is tussen een ER-examen en een 2A-examen. Aan een 2A-diploma hangen veel zwaardere beperkingen dan aan een ER-diploma. Het zal straks duidelijk moeten worden wie in beroep en vervolgopleidingen de meeste problemen ondervinden als gevolg van een laag rekenniveau, de 2A'ers of ER'ers. De 2A-studenten hebben dan i.e.g. wel al te maken gehad met zware doorstroombeperkingen.
Ten slotte de vraag waarom er voor 3F wel een ER-variant is, maar geen 3A.