Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

Reactie

Naam ROC Rijn IJssel (BSC E.M. Lycett-Bijster)
Plaats Arnhem
Datum 29 mei 2015

Vraag1

Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 2A en het centraal examen 2A is opgenomen in het wetsvoorstel?
De registratie van de datum waarop een resultaat behaald is, is niet gehonoreerd door DUO. DUO registreert nu de diplomadatum (de datum waarop de examencommissie bepaald heeft dat het diploma behaald is). Dit is niet hetzelfde als de datum waarop de uitslag bepaald is. Deze datum is ook niet te achterhalen, want wie bepaald de uitslag? Is dit CvTE, CITO, of het moment dat het cijfer binnenkomt bij de instelling of de datum dat het cijfer tussentijds vastgesteld wordt door de examencommissie. Nut en noodzaak van een duidelijke eenduidige formulering passend bij de huidige ontwikkelingen en reeds bestaande wet- en regelgeving inzake CE examinering.
Voorstel: niet vermelden. diplomadatum zegt al meer dan genoeg. Wat zou de reden zijn van een individuele vermelding van het CE cijfer Rekenen met een bepaalde datum? een andere geldigheid? is niet te registreren voor de scholen.

Vraag2

Wat is uw reactie op de wijze waarop het onderscheid in diploma’s in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Het onderscheid tussen de verschillende diploma's wordt niet duidelijk. Dit onderscheid wordt gemaakt in de regeling modeldiploma mbo. weliswaar op basis van de regelgeving in de WEB, maar het zegt niets over hoe het terugkomt op het diploma en het verschil in waarde van de diploma's.
Wij pleiten voor een eenduidige en heldere formulering in het examen- en kwalificatiebesluit.
N.B. bij art. 2.3.6a wordt gesproken over Cum Laude, binnen de WEB is deze term nog niet eerder gedefinieerd.

Vraag3

Wat is uw reactie op de wijze waarop de doorstroomgevolgen voor de rekentoets ER en het centraal examen ER zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
voorstel: student met rekenproblematiek zal altijd eerst regulier moeten examineren, waarna er bij uitzondering besloten zou kunnen worden om het 2A examen aan te bieden. van 2A naar regulier is niet mogelijk. Eerst vertrouwen wekken bij de student met een 2A examen en indien hij goed scoort het reguliere examen aan kunnen bieden.