Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

Reactie

Naam Alfa-college (G Warmink)
Plaats Groningen
Datum 29 mei 2015

Vraag1

Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 2A en het centraal examen 2A is opgenomen in het wetsvoorstel?
In de memorie van toelichting staat een tegenstrijdigheid: pagina 4 het 2e tekstblok; “voor Entree en mbo2 geldt dat studenten in principe altijd eerst het centraal examen rekenen 2F afleggen” op pagina 6 artikel 3.5; “De 2A-toets komt – voor leerlingen die het aangaat- in plaats van de reguliere rekentoets. Scholen vragen de 2A-toets gelijktijdig met de andere rekentoets aan, waardoor er aan het aanvragen als zodanig geen adminstraieve lasten zijn verbonden”
Dit klopt dus niet als eerst de studenten de 2F toets moeten maken en als blijkt dat dit te hoog gegrepen is dan alsnog een 2A toets. Dat is dus dubbele belasting voor zowel deelnemer als school. Waarom kan op basis van voortgangsresultaten niet bepaald worden dat een deelnemer 2F niet gaat halen en de koers vroegtijdig verlegd wordt richting 2A? Met name bij het eenjarige Entree is er maar een jaar tijd en geeft deze dubbele route onevenredige belasting voor deelnemer en school. En hiermee worden studenten niv 1 gedwongen al halverwege het schooljaar deel te nemen aan een examen 2F. Concreet betekent het dat zij maar een half jaar de tijd hebben op het gewenste niveau te komen. Neem je het examen later af is de tijd tot een 2A examen te kort.
De 2A rekentoets (vmbo BB) en het centraal examen 2A (Entree en basisberoepsopleiding) zijn wel een goede escape voor deelnemers die niet in staat zijn het 2F niveau te halen, maar toch op deze wijze een diploma kunnen halen maar het is wel verbazingwekkend dat voor niveau 1 zowel rekenen als Nederlandse taal niet aan de vereisten hoeven te voldoen. Naast rekenvaardigheid is taal zeker zo belangrijk
We zijn nu 5 jaar bezig met intensivering van taal en rekenen en dat is nog te kort om de effecten van beter rekenonderwijs op de basisschool en vmbo in ons mbo te ervaren. Heeft vooral te maken met de wijze van invoering; overal gelijktijdig in plaats van getrapt vanuit basisschool, vmbo en daarna mbo.
In wetgeving worden nu allerlei maatregelen getroffen om de problemen die de huidige (insteek van de) wet- en regelgeving betreffende generiek rekenen te repareren.

Vraag2

Wat is uw reactie op de wijze waarop het onderscheid in diploma’s in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
De gedachte is goed dat zowel de naamgeving van het diploma onderscheidend is en op de resultatenlijst bij het diploma duidelijke aangegeven wordt of het een 2F, 2A of ER examen betreft. Nadere uitwerking moet nog plaats vinden in de modelregeling diploma’s en op dat moment kan dit goed beoordeeld worden. Is een verklarende tekst daarbij nog nodig want weet het beroepenveld het verschil tussen 2F, 2A of ER. Bij doorstroom naar vervolgonderwijs zal het voor scholen wel duidelijk zijn maar de varianten maken het voor het beroepenveld minder transparant.
Doorstroom met een 2A diploma van niveau 2 naar niveau 3 is niet mogelijk. Maar hoe zit dat met een vermelding ER op je diploma?

Vraag3

Wat is uw reactie op de wijze waarop de doorstroomgevolgen voor de rekentoets ER en het centraal examen ER zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
Ook hier zal een nadere uitwerking moeten uitwijzen voor welke opleidingen toelating met een ER examen niet mogelijk is. In de nota van toelichting wordt wel aangegeven dat er terughoudendheid betracht moet worden. De ministeriële regeling zal echter uitsluitsel moeten geven. Als het artikel 7.4.3a derde lid, wat concreter wordt omschreven, zal het duidelijker worden wat de uitzondering is.