Herziening Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten
Reactie
Naam
|
MEL H Last
|
Plaats
|
Rijssen
|
Datum
|
21 juni 2012
|
Vraag1
Wat vindt u van de wijze waarop de wettelijke taak van de Stichting SLO wordt geregeld?
Jammer dat deze instellingen nu een monopoliepositie krijgen. Dat kan zorgen voor een verengde en eenzijdige blik. Het debat wordt beperkt en ongemerkt kan de visie van SLO te bepalend worden.
Hoe kritisch wordt dat in de gaten gehouden?
Vraag2
Wat vindt u van de wijze waarop de wettelijke taak van de Stichting Cito wordt geregeld?
Voor Cito geldt dit nog in sterkere mate. De scholen betalen al forse bedragen voor toetsmateriaal. Nu er een monopoliepositie komt zal dat er niet beter op worden.
Of worden alle testen nu gesubsidieerd?
Vraag3
Wat vindt u van het overhevelen van de subsidies voor praktijkgericht onderwijsonderzoek naar een Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek?
We moeten bezuinigen. Laat dat onderzoek maar even zitten. Dat scheelt misschien een aantal onderwijsvernieuwingen.
Terzijde: Subsidies werken vaak als een infuus. Zolang ze zijn aangesloten zit er leven in. Bij stopzetting is de levensvatbaarheid stevig gedaald. Laat deze gelden rechtstreeks aan het primaire proces ten goede komen.
Zie 'pak aan' van Arjo Klamer ISBN139789080848900
Vraag4
Wat vindt u van de wijze waarop de openbaarmaking van gebruikte gegevens en resultaten en de overdracht van intellectuele eigendom worden geregeld?
Geen mening.