Tijdelijke wet testbewijzen covid-19
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rijswijk zh
|
Datum
|
10 maart 2021
|
Vraag1
Er kan worden gereageerd op alle aspecten van het wetsvoorstel en de toelichting.
- Tijdelijk testbewijs is niet in lijn met EU-resolutie 1263 (2021) par. 7.3.1. en par 7.3.2. Alhoewel deze EU resolutie (nog) niet bindend, geeft het aan welke richting de EU wenst uit te gaan. Immers na de uitvaarding van een EU-resolutie zal deze enig moment veranderen in een EU-richtlijn welke bindend is en de Grondwet moet worden opgenomen. Tot die periode dienen overheden in de EU zoveel mogelijk te handelen in lijn met een EU-resolutie.
- Het EU-beleid voor toelating producten op de EU-markt dient te voldoen aan strikte procedures en regelgeving. Voordat een product op de markt mag worden gebracht moet deze voorzien van een correcte DoC, TCF en testrapport (intern gemeten of bij een NoBo). Anders wordt een product 'niet goedgekeurd' en/of 'afgekeurd' en mag niet het in de markt gebracht worden . Door dit gegeven kan de relevantie van een testbewijs formeel juridisch onderuit gehaald .
Voorts zijn de vaccins 'voorwaardelijk toegelaten' vanwege het ontbreken van voldoende Data. Dat betekend dat deze nog steeds in ontwikkeling zijn.
Mevrouw Koopmans stelt dat de vaccins goed zijn. Dat is een politiek antwoord vanuit "het glas is halfvol' . In de disciplines van EU-richtlijnen en normen en meet opstellingen kennen wij geen "voorwaardelijke toelatingen". Bij een product in ontwikkeling kan geen uiteindelijk DoC opgesteld zijn, geen TFC en hebben de meetrapporten altijd een 'tijdelijk' karakter. Het product is formeel 'geen goedgekeurd' product en mag niet op de EU markt gebracht worden. Dat antwoord is ook formeel en juridisch correct vanuit "het glas is half leeg".
Tijdelijke wet testbewijzen functioneren alleen als de producten deze zijn uitontwikkeld en uiteindelijk een DoC, TFC en daarbij behorende testrapporten hebben . Dan is er sprake van een "goedgekeurd" product waarvan een testbewijs het gevolg is ......