Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 18 oktober 2023

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
De voorgestelde aanpassingen van artikel 610 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek is niet de weg om te komen tot minder schijnzelfstandigheid. Er wordt te veel nadruk gelegd op de verrichting van de arbeid en te weinig gekeken naar het ondernemerschap van de zelfstandige zelf.

Ik heb samen met mijn compagnon een IT-architectenbureau. Vanuit deze B.V. helpen wij klanten met hun tocht naar de publieke Cloud. Dat doen we enerzijds op consultancybasis. Dergelijke opdrachten zijn gebaseerd op een door ons uitgebrachte offerte. Anderzijds voeren wij opdrachten uit voor klanten op basis van een opdrachtovereenkomst. Soms samen, meestal ieder voor een andere klant. Nooit werken we fulltime voor een klant. Minimaal 1 dag in de week werken we samen aan onze kennis en kunde en doen aan dienstontwikkeling in de kantoorruimte van onze B.V. We ondernemen dus gezamenlijk. Doordat we beide 50% aandeelhouder zijn, zijn we vanuit de wetgeving echter ook DGA. Indien wij onszelf nu verhuren aan een klant worden wij gezien als zelfstandig ondernemer en vallen daardoor onder de wet DBA. Deze opdrachten doen we dan ook onder een door de belastingdienst goedkeurde wet DBA-opdrachtovereenkomst.

Met de voorgestelde aanpassing zal het voor ons bijna onmogelijk worden om nog dit soort opdrachten voor een klant uit te gaan voeren. Er zijn maar een beperkt aantal IT-bedrijven, maar elke bedrijf en organisatie gebruikt IT-middelen en heeft een IT-organisatie. Zelfs als het technische deel van de IT is uitbesteed. Artikel 2b zal dan ook in 99 van de 100 gevallen van toepassing zijn. Werkinhoudelijk aansturen heb ik nog nooit meegemaakt bij een IT-opdracht. Sterker nog, wij vertellen de klant wat er inhoudelijk moet gebeuren en hoe. Ook werken wij altijd voor eigen rekening en risico en hebben daarvoor zelfs een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor de onverwachte situatie dat een klant ons aansprakelijk stelt voor opgeleverd werk. Artikel 2b lijkt in veel situaties echter zwaarder te wegen dan onze zelfstandigheid, waardoor klanten niet meer het risico zullen durven nemen om ons in te huren.

Met deze wetswijziging ondermijnt het kabinet het voortbestaan van ons IT-architectenbureau. Door de manier waarop IT-projecten worden uitgevoerd, zullen wij nooit genoeg architectuurwerk kunnen binnenhalen dat niet onder deze wetgeving valt. Men ontneemt ons hiermee het Europese recht op vrijheid van ondernemerschap.