Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Veenendaal
Datum 3 november 2023

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Dit wetsvoorstel staart zich blind op bepaalde sectoren en levert een grote verstoring op, zeer ten nadele van ZZP’ers, in de kennisintensieve sector, geheel tegen de geest van deze wet in.
Opdrachten in de consultancy kunnen voor een paar dagen voor een korte tijd zijn tot voltijd voor meerdere jaren, afhankelijk van de opdracht en de complexiteit. Het focussen op schijnzelfstandigheid met het afzetten van omzet tegenover aantal opdrachtgevers en benoemen van het risico is dan ook uit de lucht gegrepen en totaal niet van toepassing op een sector als de consultancy of interim management. Telkenmale grijpt dit wetsvoorstel naar de criteria die de Webmodule al bood, terwijl deze eerder al afgewezen zijn als werkbaar. De wetsopstellers lopen hiermee in een cirkel en is een grove fout in dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel dreigt deze sector voor ZZP'ers te benadelen ten faveure van bedrijven. Dit helpt wellicht de statistieken rondom het aantal zelfstandigen vs werknemers, maar heeft verder praktisch geen enkele uitwerking voor deze sector en zorgt defacto alleen maar voor een benadeling van deze groep ZZP'ers. Dit geheel in tegenstelling tot het doel van deze wetswijziging.
Het demoniseren van uurtarieven door hier een 'rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst' aan te hangen is schone schijn. Elke ZZP'er, ongeacht zijn sector, werkt met uurtarieven of een inschatting van het aantal uren x het tarief met een opslagmarge. Voor opdrachten met een lage complexiteit is vaak prima vast te stellen hoeveel uur of m² er aan werk ligt en rekent altijd met een uurtarief, al dan niet transparant op een offerte. In de kennisindustrie kan dit veel complexer liggen, omdat juist de opdracht kan zijn om in beeld te brengen wat de impact van een bepaalde voorgenomen wijziging kan zijn, of juist adviseren over welke wijzigingen gedaan moeten worden. Dat is sterk situatieafhankelijk. Dit zijn opdrachten van tijdelijke aard, die door schaarse experts het beste ingevuld kunnen worden, waar niet voltijd jarenlang vergelijkbaar werk voor is binnen een organisatie. Zeer kennisintensief en dit leent zich zeer goed voor flexibel opdrachtgeversschap. Desondanks wordt deze hele sector verstoord door dit 'rechtsvermoeden' en zorgt dit direct voor terughoudendheid en daarmee dus voor méér 'onterecht afremmen van contractvorming zelfstandige arbeid' i.p.v. vermindering. Een grove fout in dit voorstel, doordat de focus veel te veel naar specifieke sectoren uit is gegaan.

Bijlage