Wet voorkomen misbruik Wob
Reactie
Naam
|
mr. J.W. Huizenga
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
19 augustus 2014
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen bij de voorstellen tot aanpassing van de Wob zoals deze op dit moment zijn opgenomen in het voorstel?
Een voorstel dat m.i. het misbruik van de wob hooguit zal beperken, niet zal beèindigen. Mijn advies is om het misbruik langs de weg van de inkomstenbelasting tegen te gaan.
De wet dwangsom strekt er toe om een verzoeker een aanspraak te geven op een financiele vergoeding wanneer een bestuursorgaan een dienst niet levert dan wel te laat is met het leveren van die dienst (i.c. het afgeven van een beschikking/besluit). Een dwangsom hoeft dan ook, zo is mij verteld, in beginsel niet als inkomen te worden opgegeven. In geval van misbruik gaat het echter niet om de dienst maar om de vergoeding. Alle inspanningen die een verzoeker verricht zijn gericht op het verkrijgen van de dwangsom, niet op het verkrijgen van de gevraagde informatie.
Wanneer bestuursorganen verplicht worden om bij te houden aan welke personen/bedrijven dwangsommen worden uitgekeerd met daarnaast de verplichting om jaarlijks aan de belastingdienst opgave te doen van de gegevens van de ontvangers van de dwangsommen kan de belastingdienst snel genoeg vaststellen of de ontvangen dwangsommen als 'inkomen' moeten worden aangemerkt. Uitbetaling van dwangsommen mag enkel nog geschieden wanneer het bestuursorgaan over het, in geval van ingezetenschap, BSN van de verzoeker beschikt. Voor wat betreft de situaties van de zgn 'katvangers' waarbij dwangsommen worden vergoed aan de zgn advocaat/adviseur van de beweerdelijke verzoeker dient de desbetreffende adviseur desgevraagd aan de belastingdienst te bewijzen dát en aan wie de dwangsommen zijn uitgekeerd.