Wet voorkomen misbruik Wob
Reactie
Naam
|
Burger uit de Staat der Nederlanden M.P.J. Bosje
|
Plaats
|
Oegstgeest
|
Datum
|
19 augustus 2014
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen bij de voorstellen tot aanpassing van de Wob zoals deze op dit moment zijn opgenomen in het voorstel?
Ik ben als burger bezorgd over de prioriteiten die, ook weer in dit voorstel, door de regering worden gelegd.
Dus geen transparante burger, maar een transparante overheid.
Dit voorstel focussed helemaal op misbruik, zonder daarbij aantallen te noemen.
Ook ontbreekt elke motivatie over waarom *deze* gevallen zo vaak tot boetes leiden.
Gaan andere verzoeken wel goed, of kunnen alleen specialisten en doorzetters de weg naar dwangmiddelen vinden?
En waarom kunnen moeilijke vragen zo velden op tijd beantwoord worden? Schiet de overheid tekort aan kennis, of zijn ze onderbemand?
Een betere methode zou zijn om de *noodzaak* tot verzoeken terug te brengen, door veel meer informatie preventief te openbaren via informatieportals, standaardprocedures en getagde data.
Hierbij kan de expertease in Big Data van uw collega Teeven en de AIVD toch nog voor de burger nuttig worden ingezet, door alle bestaande informatie laagdrempelig doorzoekbaar te maken voor WOB-ambtenaren, of de burger zelf.
Het volgende onderzoek blijkt waarom interactie met de burger, waaronder de WOB, zo belangrijk blijft.
Internet use, transparency, and interactivity effects on trust in government
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?reload=true&tp=&arnumber=1174323&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fxpls%2Fabs_all.jsp%3Farnumber%3D1174323