Wet werkelijk rendement box 3

Reactie

Naam Dhr. F.A. van Asperen
Plaats De Bilt
Datum 11 september 2023

Vraag1

Algemeen
Wat vindt u van het voorstel in algemene zin?
Hieronder zijn vragen over enkele specifieke onderdelen van het voorstel opgenomen. U kunt hierop reageren als u hierover uw mening wilt geven.
1. Een vermogensaanwasbelasting met obeperkte verliesverrekening is m.i. een eerlijkere manier om vermogenswinsten te belasten dan het huidige stelsel. Er zijn echter een aantal tekortkoming in de implementatie die ik zal toelichten.

Vraag2

Beleidsmatige afwegingen
a. Hoe staat u tegenover het voorgestelde systeem, dat een hybride karakter heeft en elementen van vermogensaanwas-, vermogenswinst-, en forfaitaire belasting omvat?
b. Hoe verhoudt dit zich tot alternatieven zoals een volledige vermogenswinst- of vermogensaanwasbelasting, of een vermogensbelasting?
c. Wat vindt u van de keuze voor een vermogensaanwasbelasting als primaire regeling?
d. Welke overwegingen heeft u met betrekking tot de uitzondering voor de eerste woning in box 3 voor eigen gebruik, en welke voordelen en nadelen ziet u hierin?
e. Het forfait voor de eerste woning in box 3 omvat het gehele rendement inclusief kosten, waaronder financieringskosten. Wat vindt u hiervan?
f. Hoe staat u tegenover de uitzondering voor aandelen van familiebedrijven en startups?
g. Vindt u dat de gekozen forfaits resulteren in een evenredige belastingdruk over de verschillende vermogenscategorieën? Zo ja, waarom, en zo nee, waarom niet?
h. Wat is uw visie op het onderscheid tussen het belasten van eigen gebruik van een onroerende zaak onder het vermogenswinstregime (via een forfait) en het belasten van een verhuurde onroerende zaak (gebaseerd op werkelijke huurinkomsten minus kosten en het activeren van verbeteringen)?
(at /m h) Het hybride systeem is een goede keuze geweest en houdt rekening met liquiditeitsbeperkingen van onroerendgoed, familiebedrijven en startups. Het is echter niet eerlijk om voor deze categorie een verkrijgingsprijs aan te houden die ligt voor de datum van invoering van deze nieuwe wet. De waardestijging is derhalve al forfaitair belast onder de huidige wetgeving, en wordt in de toekomst nogmaals belast bij realizatie van de winst. Daarnaast zou ook het vaststellen van de verkrijgingsprijs problemen kunnen opleveren. Er geldt onder de huidige wet namelijk geen administratieverplichting, terwijl de nieuwe wetgeving dit wel vereist.
Om deze redenen stel ik voor om als verkrijgingsprijs de waarde in het economisch verkeer te hanteren bij ingang van de nieuwe wetgeving.

Vraag3

Gedragseffecten
a. Welke gedragseffecten verwacht u als gevolg van de hybride aard van het stelsel, met name met betrekking tot de uitzondering van vermogensaanwas op vastgoed, aandelen van familiebedrijven en startups? In welke mate verwacht u dat deze effecten zullen optreden?
b. In welke mate denkt u dat het stelsel mogelijkheden biedt voor belastingarbitrage, zowel binnen het hybride stelsel als in relatie tot box 2? Hoe verschilt dit volgens u van het huidige (overbruggings)stelsel?
Het belasten van gerealizeerde winst tenopzichte van een verkrijgingsprijs voor ingang van de wet zal er voor zorgen dat onroerend goed beleggingen voor ingang van de nieuwe wet van de hand zal worden gedaan. Dit heeft een marktverstorend effect.