Wet werkelijk rendement box 3

Reactie

Naam Drs R van breemen
Plaats Almere
Datum 20 oktober 2023

Vraag1

Algemeen
Wat vindt u van het voorstel in algemene zin?
Hieronder zijn vragen over enkele specifieke onderdelen van het voorstel opgenomen. U kunt hierop reageren als u hierover uw mening wilt geven.
Ik ben een voormalig vennoot van een big 4. Ik heb door consumptie uit te stellen vermogen vergaard. Ik beschouw vermogensbelasting op uitgestelde consumptie als onrechtvaardig. Desalniettemin was ik bereid om 1,2% te betalen over de werkelijke waarde van mijn vermogen. Ik bezit een paar huizen die ik voor mijn studerende kinderen had gekocht en die ik heb aangehouden als pensioen). Nu de leegwaarderatio vrijwel is afgeschaft weerspiegelt mijn fiscale vermogen mijn werkelijke vermogen niet meer en word ik onevenredig aangeslagen. Tot zover de “reparatiewetgeving”.
Kijkend naar het nieuwe stelsel moet ik helaas constateren dat de combinatie van middenhuur, de verduurzamingseis en de verhoogde fiscale druk leidt tot een sterk negatieve businesscase. Ik zie mij hierdoor genoodzaakt mijn onroerend goed te verkopen. Daarmee onttrek ik studentenhuisvesting uit een toch al te krappe markt.
In het verlengde van de verkoop van mijn onroerend goed zie ik mij genoodzaakt om, louter om fiscale redenen, Nederland te verlaten. Ik heb hier altijd met plezier gewoond, maar de belastingdruk wordt te hoog. Ik ga naar Andalusië verhuizen. Daar is de vermogensbelasting afgeschaft opdat mensen zoals ik bereid zijn zich daar te vestigen.
Helaas moet ik u mededelen dat vrij veel mensen uit mijn netwerk een dergelijke stap gaan zetten.
De algemene teneur is dat wij niet langer bereid zijn om de geldautomaat van allerlei linkse hobbies te zijn.
De Nederlandse maatschappij zal via deze ingeslagen weg veel intelligente, vermogende mensen kwijtraken. In ruil daarvoor blijven asielzoekers binnenstromen. Het is de verschraling ten top.
Steeds minder vermogenden zullen op mogen draaien voor steeds meer linkse plannen waardoor de belastingdruk maar door blijft stijgen (36% is slechts een tussenstation) en steeds meer vermogenden zich gedwongen voelen om te vertrekken. And so on

Vraag2

Beleidsmatige afwegingen
a. Hoe staat u tegenover het voorgestelde systeem, dat een hybride karakter heeft en elementen van vermogensaanwas-, vermogenswinst-, en forfaitaire belasting omvat?
b. Hoe verhoudt dit zich tot alternatieven zoals een volledige vermogenswinst- of vermogensaanwasbelasting, of een vermogensbelasting?
c. Wat vindt u van de keuze voor een vermogensaanwasbelasting als primaire regeling?
d. Welke overwegingen heeft u met betrekking tot de uitzondering voor de eerste woning in box 3 voor eigen gebruik, en welke voordelen en nadelen ziet u hierin?
e. Het forfait voor de eerste woning in box 3 omvat het gehele rendement inclusief kosten, waaronder financieringskosten. Wat vindt u hiervan?
f. Hoe staat u tegenover de uitzondering voor aandelen van familiebedrijven en startups?
g. Vindt u dat de gekozen forfaits resulteren in een evenredige belastingdruk over de verschillende vermogenscategorieën? Zo ja, waarom, en zo nee, waarom niet?
h. Wat is uw visie op het onderscheid tussen het belasten van eigen gebruik van een onroerende zaak onder het vermogenswinstregime (via een forfait) en het belasten van een verhuurde onroerende zaak (gebaseerd op werkelijke huurinkomsten minus kosten en het activeren van verbeteringen)?
Ik vind dat het systeem te complex wordt gemaakt. Dit leidt tot hoge kosten bij mij, bij banken en bij de overheid. Wie gaat opdraaien voor die kosten ?
Gaan banken hun door te berekenen kosten verhogen en de vermogenden zo een extra (verborgen) vermogensbelasting bezorgen ?
Tevens geeft het geen gevoel van echte rechtvaardigheid.
Tevens vind ik dat het eindresultaat een belastingdruk is die, vooral ook internationaal, veel te hoog is

Vraag3

Gedragseffecten
a. Welke gedragseffecten verwacht u als gevolg van de hybride aard van het stelsel, met name met betrekking tot de uitzondering van vermogensaanwas op vastgoed, aandelen van familiebedrijven en startups? In welke mate verwacht u dat deze effecten zullen optreden?
b. In welke mate denkt u dat het stelsel mogelijkheden biedt voor belastingarbitrage, zowel binnen het hybride stelsel als in relatie tot box 2? Hoe verschilt dit volgens u van het huidige (overbruggings)stelsel?
Het belangrijkste gedragseffect noemt u niet: intelligente en vermogende mensen zien zich om fiscale redenen genoodzaakt de deur van Nederland achter zich dicht te trekken. Ik zou u een hele lijst van aanstaande vertrekkers kunnen noemen

Vraag4

Valutaresultaten behaald met banktegoeden
Voorgesteld wordt om alle voordelen die worden behaald met bezittingen en schulden in de heffing te betrekken. Bij banktegoeden in euro’s bestaat het voordeel doorgaans alleen uit de ontvangen rente. Bij banktegoeden die worden aangehouden in vreemde valuta zal daarnaast sprake zijn van waardemutaties als gevolg van wisselende valutakoersen. Een valutaresultaat kan positief of negatief zijn. Voor de berekening van de valutaresultaten dienen alle stortingen en onttrekkingen van de bankrekening afzonderlijk te worden omgerekend in euro’s tegen de valutakoers ten tijde van de betreffende storting of de onttrekking. Een dergelijke exercitie is complex, met name indien sprake is van veel transacties. Nederlandse financiële instellingen geven aan dat zij - naast de stand op 1 januari, 31 december en het bedrag aan rente - alleen het totaalbedrag van stortingen en onttrekkingen in een bepaald jaar kunnen renseigneren. Vanuit praktisch oogpunt is in het conceptwetsvoorstel voorgesteld om valutaresultaten van banktegoeden die worden aangehouden in vreemde valuta buiten beschouwing te laten en enkel de ontvangen rente te belasten. De in vreemde valuta ontvangen rente kan bijvoorbeeld tegen een gemiddelde jaarkoers of koers per einde jaar worden omgerekend in euro’s.

Wij vragen uw input ten aanzien van het dilemma tussen de zuivere benadering waarbij (positieve en negatieve) waardeontwikkelingen van banktegoeden wel in de heffing worden betrokken en de voorgestelde praktische benadering waarbij alleen de ontvangen rente is belast. Als u vindt dat waardeontwikkelingen in de heffing betrokken moeten worden, zou dat volgens u op basis van een vermogensaanwas- of vermogenswinstbelasting moeten?
Het lijkt wel of u hier de basis legt voor een nieuwe procedure bij de HR. Vermoedelijk een procedure die u opnieuw gaat verliezen

Vraag5

Aftrekbaarheid van rente van consumptieve schulden
In het huidige box 3-stelsel verlagen schulden de rendementsgrondslag op basis waarvan het forfaitaire inkomen wordt berekend. In box 3 vallen alle schulden van burgers die niet in box 1 (bijvoorbeeld voor de eigenwoning) of in box 2 (financiering van een aanmerkelijk belang) in de heffing worden betrokken. Niet vereist is dat sprake is van een causaal verband tussen de schuld en de bezitting in box 3. Schulden voor consumptiedoeleinden, zoals een auto of een vakantie, verlagen zodoende de rendementsgrondslag ondanks dat de auto doorgaans niet als bezitting is belast in box 3. In het huidige box 3-stelsel leidt een negatieve rendementsgrondslag (schulden zijn groter dan de bezittingen) niet tot een negatief inkomen. In het nieuwe box 3-stelsel is de rente van schulden aftrekbaar van het inkomen uit bezittingen en schulden. Ook hierbij is niet vereist dat de schulden waarvan de rente aftrekbaar is, moet zijn aangewend voor de aanschaf van een bezitting die in box 3 is belast. De rente van een lening voor bijvoorbeeld een vakantie is zodoende aftrekbaar. Nieuw is dat het inkomen uit box 3 wel negatief kan zijn als de (rente)kosten en negatieve waardemutaties groter zijn dan de inkomsten en positieve waardemutaties van bezittingen in een bepaald jaar.

Dit roept de vraag op of de aftrekbaarheid van rente van consumptieve schulden beperkt moet worden in het nieuwe stelsel. Wat vindt u hiervan?
Ik denk dat u zich beter druk kunt maken over de drempel bij verliescompensatie
De voordelen volledig belasten en de verliezen beperkt compenseren. In mijn ogen zijn dit de trucjes die het gevoel van onrechtvaardigheid verder aanwakkeren. Er zijn te veel van dit soort trucjes (Bv het niet indexeren van het vrijgestelde vermogen)

Vraag6

Onroerende zaken
a. Om onder het forfait voor de eerste woning sparen en beleggen te vallen, moet sprake zijn van hoofdzakelijk eigen gebruik van de (vakantie)woning. Dit is 70%. Onder het voorstel wordt dit bepaald door weken en dagen te tellen. Een andere mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld uit te gaan van een maximale huuropbrengst in verhouding tot de WOZ-waarde om zeker te stellen dat de woning vooral voor eigen gebruik is. Wij vernemen graag van u, hoe u denkt dat het zeker stellen dat er sprake is van hoofdzakelijk gebruik bij de eerste woning sparen en beleggen het beste te bepalen is.
b. In het voorgestelde ontwerp kan voor wat betreft onroerende zaken één woning (per huishouden) onder het forfait eerste woning sparen en beleggen vallen. Wanneer deze niet meer voldoet aan het criterium ‘hoofdzakelijk voor eigen gebruik’, maar bijvoorbeeld het gehele jaar wordt verhuurd, wordt de woning verplaatst naar een vermogenswinstregime voor onroerende zaken. Om arbitrage te voorkomen en het voor de belastingplichtige en Belastingdienst eenvoudig te houden, wordt voorgesteld dat de woning daarna niet meer terug kan naar het regime van het forfait voor de eerste woning sparen en beleggen. Ook niet wanneer deze daarna weer voor hoofdzakelijk eigen gebruik wordt gebruikt. Wij vragen uw input ten aanzien van dit voorstel, waar een afweging gemaakt moet worden tussen het voorkomen van arbitrage en uitvoerbaarheid én de feiten en omstandigheden die zich bij belastingplichtigen kunnen voordoen.
Ik ben van plan mijn huidige hoofdverblijf aan te houden en te verhuren. Een vangnet voor als ik onverhoopt terug zou willen. Het zou toch wel erg vreemd zijn als mijn huis dan niet meer in box 1 zou vallen.
Verder zou u er goed aan doen het begrip rendement nauwgezet te definiëren

Vraag7

Afbakening startende innovatieve onderneming
Voorgesteld wordt om de waardemutaties van aandelen in startende innovatieve ondernemingen (startups en scale-ups) niet jaarlijks in de heffing te betrekken maar gecumuleerd bij verkoop (vermogenswinstbelasting). Voor de afbakening is het nodig om een definitie op te stellen. Voor zowel burgers die gebruik maken van de regeling als de Belastingdienst in het kader van de controle en handhaving is het van belang dat de voorwaarden voor toepassing van de regeling objectief kunnen worden bepaald. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de leeftijd en omvang van de onderneming, het aantal werknemers, de niet-verhandelbaarheid van de aandelen op een gereglementeerde markt, enzovoort. Het hanteren van algemene begrippen of open normen zoals ‘innovatief’ of ‘risicovolle investeringen’ kan leiden tot onzekerheid over het kunnen toepassen van de regeling en tot discussies tussen burgers en de inspecteur over de interpretatie van deze begrippen.

Wij vernemen graag van u welke objectief bepaalbare elementen u geschikt en wenselijk acht om de aandelen in startende innovatieve ondernemingen af te bakenen.
Geen mening