Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Dhr. J.A. van Duren
Plaats Werkendam
Datum 18 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Mijn ervaring is dat uitpompstations voor zwart water in jachthavens zeer vaak niet functioneren. Soms door een defect, soms omdat het watersport bedrijf op die dag is gesloten, soms omdat er voor het station een boot aangemeerd ligt en de jachthavenmeester niet meewerkt om leegpompen mogelijk te maken etc. Een uitpompstation op een structureel onbereikbare plek is ook geen uitzondering.
CONCLUSIE: op papier klopt alles tot in de puntjes, in de praktijk is het legen van de vuilwatertank een voortdurende zorg / hoofdpijn.
ADVIEZEN:
Regelmatige en !!blijvende!! controle van de (verplichte!) uitpompstations met onverwachte inspecties en sancties als een station niet werkt.
Een logboek instellen voor uitpompstations waarin wordt genoteerd op welke dagen de faciliteit niet beschikbaar was.
Een landelijk meldpunt instellen om gesloten of niet werkende uitpompstations te kunnen melden, WAARNA ACTIE EN TERUGKOPPELING VOLGT.
De twee bovenstaande punten koppelen: als een pleziervaarder een niet werkend station meldt moet dit dus in het logboek zichtbaar zijn.
Een regeling treffen dat er bij uitpompstations ook een faciliteit beschikbaar moet zijn om eenvoudig een draagbaar chemisch toilet te kunnen legen (en spoelen). Een "PortaPotti" is namelijk vooral voor kleine schepen een goedkoop alternatief, maar dan moet dit eenvoudig en frequent kunnen worden geleegd, anders wordt de troep natuurlijk overboord gekieperd.
Regelmatige en blijvende controle of de verzegelde afsluitingen in schepen nog verzegeld zijn.
Een regeling maken waarbij ook de beroepsvaart / binnenvaart (die 365 dagen per jaar 24 uur per dag vaart) ook wordt verboden om zwart water te lozen. De beroepsvaart is in de winter de grootste vervuiler!!
De uitpompregeling moet ook gaan gelden voor kleinere passagiersschepen.
De uitpompregeling moet ook gaan gelden voor kleine beroepsschepen (denk aan schepen van douane, politie, RWS, waterschappen etc.) die doorgaans langer dan 2 uur onderweg zijn. Dan kan een draagbaar chemisch toilet dus uitkomst brengen.
Overwegen om een plezierboot belasting te gaan heffen, afhankelijk van de lengte van het schip. Beginnen met grote schepen (bijvoorbeeld vanaf 15 meter) met een laag bedrag; ieder jaar een lengtemeter omlaag gaat tot de 8 meter bereikt is en bedrag langzaam verhogen.
De opbrengst moet 100% ten goede komen aan faciliteiten voor de pleziervaart: uitpompstations, aanlegfaciliteiten etc.