Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Ir. W. Keizer
Plaats Rotterdam
Datum 22 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Geachte Mevr. Van Nieuwenhuizen,

Schoon oppervlaktewater is iets dat ons allen aangaat en het streven daarnaar ondersteun ik van harte. De gekozen oplossing om vervuiling tgv toiletlozingen door plezierjachten tegen te gaan is mijns inziens niet wenselijk en niet effectief.

Ten eerste is mij niet duidelijk wat het onderliggende probleem is. Is dit kwaliteit van zwemwater in de buurt van havens en ankerplaasten? Of gaat het om overbemesting van het water door toiletlozingen?

Wat betreft het eerste, dat is een probleem van de gebruikers van het water, en daar kan ook nu op gehandhaafd worden. Ik kan me niet voorstellen dat het laatste een probleem is, zeker niet op het ruime binnenwater (zie ook onderscheid groot/klein binnenwater in BPR). Het lijkt mij dat er veel grotere vervuilers zijn dan de recreatievaart als het gaat om bemesting van het oppervlaktewater.

Dan de praktijk: Hoe gaat u de controles uitvoeren? Gaat u een afspraak maken met de boot-eigenaar? De meeste boten zijn niet geregistreerd. Moet de havenmeester toegang krijgen tot alle boten? Hoe gaat u registreren of een afsluiter verzegeld is? Of gaat u controles uitvoeren tijdens het gebruik van de boten? Stel uw maatregel vergroot het gebruik van chemische toiletten aan boord? Is dat gewenst? Hoe gaat u onderscheid maken tussen zeegaand en niet zeegaand?

Dit voorstel lijkt moeilijk uitvoerbaar en leidt tot flinke kosten voor havens en booteigenaren. Het zorgt voor kosten van implementatie en handhaving, die wellicht gedekt moeten worden met boetes, wat weer leidt tot perverse prikkels bij handhavende diensten. Naar verwachting leidt het geenszins tot een verbetering van de kwaliteit van het oppervlaktewater. En zo die verbetering er al is, zal dat slechts effect hebben in een heel klein deel van het jaar in een klein deel van het water.

Vandaar dat ik u vriendelijk verzoek om de onderliggende problematiek nogmaals goed tegen het licht te houden en te komen tot andere maatregelen die meer potentie hebben om effect te sorteren. Ik vraag u hierbij ook maatregelen te onderzoeken die correctief zijn, dus het water zuiveren als de concentratie afvalstoffen te hoog wordt. Persoonlijk ben ik niet tegen het invoeren van vaar- of boot-belasting, of een vaarvignet om kosten te dekken om vervuiling tegen te gaan of op te ruimen. Kosten gaan we sowieso krijgen, laten we dan proberen het geld effectief te besteden.

Vriendelijke groeten,

Willem Keizer