Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam R. Spits
Plaats Rotterdam
Datum 2 september 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Dit voornemen is vooralsnog niet uitvoerbaar om praktische en juridische redenen.

Praktische redenen
Het leegzuigen van de vuilwatertank is praktisch niet haalbaar: stel dat er op zondag 200 boten terug komen in hun thuishaven (conservatief) en elke boot 15 minuten nodig heeft om af te meren en de tank te laten leegzuigen (optimistisch) dan is er 50 uur nodig om alle boten te bedienen. Zelfs als de capaciteit 4 keer zo groot is, zal de laatste schipper pas op dinsdag geholpen worden.

Als afzuigen niet realistisch is, moet er gereinigd worden aan boord voordat er geloosd word. Dergelijke (betaalbare) systemen bestaan er vooralsnog niet voor de gemiddelde lengte van een plezierjacht.

Bij een verzegelde tank zal de ouderwetse emmer weer gebruikt worden, de inhoud gaat overboord. Vele schippers gebruiken nu hun tank als zij voor anker liggen omdat er op ankerplaatsen ook vaak gezwommen wordt. De tank wordt dan geloosd ver weg van de kust en zwemplaatsen. Het gebruik van de emmer gaat dus juist zorgen voor vervuiling op plaatsen waar het schadelijk/ongezond kan zijn voor anderen.

Verder levert de verzegeling problemen op voor schepen die naar buitenlandse bestemmingen varen en waar in havens helemaal geen afzuiging aanwezig is.

Juridische redenen
Hoe wordt de verzegeling gehandhaafd? Waarom zou ik een inspecteur moeten toelaten in privé vertrekken als er geen aanwijzing is dat ik iets onrechtmatigs doe. De politie kan niet zonder goede reden een huis betreden, dit geldt dan ook voor een plezierjacht.

Hoe worden bezoekende buitenlandse schepen behandeld? Indien die gedoogd worden is het juridisch interessant wat het beleid wordt ten aanzien van de duizenden veelal Duitse schepen die ligplaatsen hebben in Nederlandse havens. Handhaving zou voor deze schepen moeten gelden omdat er anders discriminatie van Nederlandse schippers wordt geïntroduceerd. Echter hoe onderscheidt de handhaver een bezoekend schip van een buitenlands schip met een ligplaats in Nederland.

Een derde juridisch opmerkelijk punt is dar de regel gaat gelden voor pleziervaart maar niet voor beroepsvaart en charter schepen opnieuw een discriminerend aspect in de regelgeving.