Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Delft
Datum 16 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik ben het volledig eens met het beoogde doel van de voorgestelde maatregel: het daadwerkelijk kunnen handhaven op het lozingsverbod.
Ik zie echter een praktisch bezwaar. Elke afsluiter onder de waterlijn is een zwak punt in het schip, en moet regelmatig gecontroleerd worden op goede werking. De KNRM adviseert zelfs voor elke tocht op open water alle afluiters te controleren op "gangbaarheid" (bron: KNRM Helpt app). Het verzegelen van een klep maakt dat onmogelijk. Bovendien moet iedere afsluiter ten minste eenmaal per jaar worden geopend en gesloten voor winterklaar maken. Ik ben beniewd hoe de verzegelmaatregel hiermee om zal gaan. Over GPS gestuurde kleppen ben ik skeptisch. De ontvangst van het GPS signaal is te makkelijk om te storen. Bovendien zou ik het lastig vinden om de veiligheid van mijn schip toe te vertrouwen aan een electrisch foefje onder de waterlijn, maar hopelijk wordt daar door de fabrikanten goed over nagedacht.

Voor mijn specifieke geval: mijn bootje heeft onvoldoende ruimte voor een sewage tank. Ik gebruik mijn toilet nauwelijks, en probeer mij zo goed mogelijk aan alle regels te houden. Onderwatertoiletjes gaan echter stinken, ook als je ze niet gebruikt, en ik spoel het lege toilet meerdere malen per jaar door om dat te voorkomen. Verzegeling zou dat onmogelijk maken. Samengevat: ik geloof in het lozingsverbod maar niet in de voorgestelde verzegelmaatregel. Pesoonlijk zal ik gaan overwegen om mijn toilet en de afsluiters te verwijderen en te vervangen door een chemisch toiletje.