Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Enschede
Datum 31 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Het lijkt me een slecht idee om dat van de ene op de andere dag in te voeren. Eerst goed kijken wat de gevolgen zijn en of aan alle voorwaarden is voldaan. Mijn ervaringen en meningen zijn die van een recreatieschipper.

1. er zijn veel te weinig uitpompstations in Nederland. Bij mijn zwerftochten kost het erg veel moeite om een station te vinden. In Friesland is het nu al redelijk goed geregeld.
Volgens "Varen doe je samen" zouden dat er zo'n 300 stations moeten zijn. Dat zijn er te weinig als deze actiever worden gebruikt. Bovendien blijkt dat een groot deel in de praktijk defect te zijn.
Ik denk dat elke gemeente die havengeld int ook een publiek vuilwaterstation moet hebben. Die verplichting zou dus ook moeten gaan gelden voor (Gemeentelijke) jachthavens met minder dan 50 ligplaatsen. Vanaf 50 ligplaatsen zal 1 station onvoldoende zijn.
Op de steiger zijn nu al vaak de basisvoorzieningen als water en elektra aanwezig. Het uitzuigen van zwart water zou daar bij moeten gaan horen.

2. Kosten.
Ik durf de bewering aan dat 95% van de huidige recreatievloot (sloepen niet meegerekend) een toilet, maar geen vuilwatertank aan boord heeft. Het inbouwen daarvan kost 2000-2500 euro als je dat door een bedrijf laat doen. Veel eigenaren kunnen nu al nauwelijks hun bootje betalen. Een oplossing zou zijn om die tank vanaf een bepaald bouwjaar verplicht te stellen, dus gefaseerd. Dat scheelt ook weer problemen met de capaciteit van de inbouwbedrijven, die kunnen onmogelijk in een korte tijd alle boten van een installatie voorzien.

Ik wens jullie veel wijsheid toe en hoop op een pragmatische oplossing!