Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Drs A Drijfholt
Plaats Twello
Datum 22 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik sluit mij aan bij het standpunt van het watersportverbond inzake de wijziging Besluit Activiteiten Leefomgeving verzegeling pleziervaartuigen. Het standpunt van het Watersportverbond luidt als volgt:


Maar de invoering van de verzegeling gaat te snel. Er zijn op dit moment niet voldoende vuilwater uitpompstations en van de stations die er wel zijn, staan er veel op een onhandige plek achter in de haven of ze werken niet naar behoren. Als er tientallen watersporters aan het eind van een mooi weekend terugkomen in de haven, duurt het uren voordat iedereen zijn tank heeft kunnen legen. Een zuiveringsinstallatie is nog niet op de markt.

Ook wil ik aangeven dat een schip aan de kust, dat voornamelijk op zee vaart , maar in een binnenhaven als marina makkum, Lauwersmeer of den oever binnen ligt, steeds opnieuw een verzegeling aan zou moeten brengen, dat is ondoenlijk.

We vragen dan ook om een overgangstermijn van minimaal vijf jaar om de infrastructuur van vuilwater uitpompstations op orde te krijgen (voldoende en goed werkende stations in havens, maar ook langs de openbare vaarweg). Daarnaast moeten er betaalbare, kleine zuiveringsinstallaties verkrijgbaar zijn. Alleen met een juiste voorbereiding en kwantitatief en kwalitatief voldoende infrastructuur van uitpompstations, zal er acceptatie van de regels komen.

In de overgangsperiode zou juist wel op communicatie en zuivering in de huidige tanks ingezet moeten worden. Daar zijn wel producten voor zoals Black water met bacterien die zuiveren. Toiletgebruik in havens op de boot zou moeten worden ontmoedigd, nu gebeurt dat nog best veel. De maatregelen zijn laagdrempelig en zorgen wel dat het doel: schoon water, dichterbij komt. Met ehdragsaanpassing kom je al ver en is een draconische maatregel als verzegeling zonder alternatieve als afbuiging of zuivering nog niet werken of beschikbaar zijn.

Ook zou ik een investeringssubsidie en R&D subsidie voor afzuiging in havens respectievelijk zuiveringsinstallaties aanraden om de transitieperiode succesvol te maken. Uiteindelijk gaat het erom dat er niet in water wordt geloosd, en mag het doel noet zijn dat op jachtbezitters af te wentelen.
En doe iets aan vieze dieselmotoren die aan die kleine bijbeltjes hangen. Die stoten veel stikstof en fijnstof uit.