Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoeven
Datum 29 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Geachte minister,

Hoewel het verzegelen van een vuilwaterafsluiter milieutechnisch en daarnaast ook een frisse keus is moet het ook in perspectief worden gezien. Na de watersport decennia vrij te stellen van het verbod op oppervlaktewaterlozing. Het tij hierin keren is moeilijker dan alleen in 2009 en de voorgenomen 2022 aanpassing van wetgeving en wel om de volgende reden: Schepen zijn gebruiksproducten met een lange levensduur (hetgeen op zichzelf al milieuvriendelijk is) en zijn derhalve niet berekend en gebouwd op de wetgeving van hedendaags. Het verplicht laten inbouwen van een vuilwatertank en het verzegelen van de afsluiter is hetzelfde als een oldtimerauto niet meer op de openbare weg toe te staan zonder de hedendaagse kreukelzone. Daarnaast praktisch: zeegaande watersport mag vanaf 15mijl uit de kust in het water lozen. Moet zo’n zegel dan steeds opnieuw aangebracht worden?
Mijn voorstel zou zijn verplicht scheepswerven nieuw te bouwen schepen de afsluiter achterwege te laten en geef vrijstelling aan oudere schepen en stimuleer daar om watersporters waar het technisch mogelijk is de afsluiter te laten verwijderen of enkel gebruik te maken van een vuilwatertank.