Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats haarlem
Datum 30 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
dure. We moeten zuinig zijn op de aarde en dus ook met de waterkwaliteit maar ik maak me als jachtschipper inderdaad zorgen over de invoering van deze wet:
-het onderliggend onderzoeksrapport is volstrekt eenzijdig,
-incongruentie met beroepsvaart. (wo. Charters)
-er is voor veel booteigenaren geen redelijk alternatief.
-de uitvoering wordt bewerkelijk en dus duur.

De onderzoeksopdracht is irrelevant; er is onderzoek gedaan naar de waterkwaliteit in ondiep water, op een drukke plek, waar geen verversing is, op een warme dag, alleen in Friesland, de meting vond plaats tijdens het mestseizoen van de boeren, en de normen voor waterkwaliteit zijn genomen als voor "zwemwater". Vervolgens worden de bevindingen als basis genomen voor een maatregel voor alle pleziervaartuigen in heel Nederland. Als voorbeeld: Mijn persoonlijke vaarwater is de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer, Markermeer en IJ. Het is daar geen zwemwater, er is wel stroming, de concentratie schepen is veel lager dan in Friesland. Ook is in het rapport niet meegenomen wat de agrarische activiteiten zijn in de omgeving; een boer die zijn mest uitrijdt op een akker aan het water, veroorzaakt dezelfde bacteriele belasting van het zwemwater.
De beroepsvaart is niet gehouden aan deze regel. Dit is onrechtvaardig en gekker dan bizar; de Bruine vloot met 50 passagiers mag lozen in de Trintelhaven maar een solo zeiljachtje binnen de 12nM op de Noordzee niet.
Er is geen realistisch alternatief: Mijn boot is bijna 50 jaar uit. Gebouwd in 1973 (dat is de tijd van de VolksWagen Typ 3, nog voor de allereerste Golf) Er is geen ruimte voor een vuilwatertank. Bovendien zijn de uitzuiginstallaties in jachthavens in volkomen onbruik; ze zijn er niet of ze doen het niet. Er werd beloofd dat "de industrie" wel een filter installatie zou ontwikkelen. Die zou dan 2500E moeten gaan kosten. Inclusief benodigde aansluitingen, werk, etc, ruim 3000. Als u op botenbank.nl of botentekoop kijkt, zult u zien dat dit een onrealistisch bedrag is. Het benadert te vaak, en overtreft soms zelfs, de waarde van het schuitje. Dit is nog los van het energieverbruik: electrische energie is een schaars goed aan boord. Het komt uit een accu. Die wordt geladen met walstroom, een zonnepaneel (lang niet altijd, want ook weer duur) of de motor.
Elke keer als je bij IJmuiden naar binnen gaat een loodje laten aanbrengen(hoe ziet men dit eigenlijk voor zich) zal ook niet gratis zijn? Ik heb al wel weer een voorgevoel wie dat gaat betalen.