Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 22 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Als eigenaar van een zeiljacht loop ik te vaak tegen de situatie aan dat het onmogelijk is de vuilwatertank te legen. In vele havens is de pomp kapot, simpelweg niet aanwezig of buiten openingstijden niet te bedienen. Dus in mijn geval is “illegale lozing” soms noodzakelijk om de tank te legen. Dit is geen onwil vanwege de hassle, maar een tijd lang de tank niet kunnen legen, levert weer andere gezondheidsproblemen op.
Uiteraard doe ik dit dan op open water en zeker niet in de haven of in de buurt van zwemrecreatie. Deze eigen keus en verantwoordelijkheid zou ik graag behouden.
Verder vraag ik mij af, hou een evt. verzegeling valt te controleren? Wie gaat dat doen en hoe? Bij mijn weten is het wettelijk niet mogelijk als autoriteit zomaar aan boord te komen voor een controle, zonder gerede twijfel van misbruik.
Ik pleit voor meer werkbare punten om af te pompen. Ik zou als jachthaven bijvoorbeeld mobiel over de steiger willen kunnen gaan om af te pompen. Veel toegankelijker. Verder moet de watersporter veel meer op zijn verantwoordelijkheid worden gewezen, zeker in de zomermaanden met veel tijdelijke watersporters op het water., die hier nauwelijks over worden geïnformeerd.
Een andere manier is bijvoorbeeld alle watersporters elk jaar een bedrag te laten betalen als een soort borg. Bv. €300 en dmv een soort strippenkaart bij elke pompbeurt € 30 terug ontvangen. Zo kan je verwachten dat er meer afgepompd gaat worden en wat niet opgeëist wordt, gaat in de grote pot voor water onderhoud. Dit systeem kost geld, maar dat doet een controlesysteem met verzegeling ook. Tevens dwingt dit de eigenaren die nog geen vuilwatertank aan boord hebben, hier op over te stappen, om recht te hebben op teruggaaf.
Succes met uw besluitvoering.