Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam A. Zwart-van der Meer
Plaats Voorschoten
Datum 21 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Geachte heer/mevrouw,

De onderstaande reactie mag openbaar zijn.

Ik sluit mij aan bij het standpunt van de Koninklijke Nederlandsche Motorbootclub (KNMC)

Het standpunt van de KNMC luidt als volgt:

Het KNMC heeft veiligheid en milieu als één van haar primaire doelstellingen. De waterkwaliteit is voor ons belangrijk. Het besluit voor verzegeling van de afsluiter tussen toilet en huiddoorvoer kan mogelijk belangrijk bijdragen tot een betere handhaafbaarheid van het bestaande lozingsverbod. Dit zal echter in de praktijk alleen tot een betere naleving leiden als er een redelijk alternatief is voor het verwijderen van fecaliënhoudend afvalwater. Zolang er onvoldoende uitpompstations langs de vaarwegen aanwezig zijn op redelijke onderlinge afstanden zal het besluit praktisch onuitvoerbaar zijn. Dit geldt ook voor de zuiveringen aan boord. Zolang er onvoldoende goedgekeurde, compacte en betaalbare zuiveringen op de markt zijn, leidt dit besluit tot een onuitvoerbare regeling. Dit gaat ultiem niet tot betere naleving leiden en niet tot een betere waterkwaliteit. Kortom dit besluit zal slechts effect hebben als het wordt ingevoerd, nadat er voldoende uitpompstations zijn en voldoende compacte en betaalbare zuiveringen beschikbaar komen. Het invoeren van dit besluit, zonder dat de overheid duidelijke randvoorwaarden voor het naleven ervan heeft gecreëerd, is gedoemd te mislukken. Het besluit is dan onuitvoerbaar. De KNMC gelooft overigens niet in handhaving alleen. Handhaving zou het sluitstuk moeten zijn van een reeks van acties om bootbezitters te motiveren om geen fecaliën te lozen. Dit kan door het beter aanbieden van alternatieve verwijderingsmogelijkheden als uitpompen en aan boord zuiveren, het aanbieden van voldoende plekken voor legen van de afvalwatertank en intensieve voorlichting en stimuleringsmaatregelen. Motivatie en drempelverlagende maatregelen zijn de sleutel tot succes. Daar ga je het mee winnen en niet met handhaving alleen. De handhavingscapaciteit is te laag. Het advies aan de overheid is om zich te richten op de 80-90% van de bootbezitters en niet op 100%. Dat levert weinig meer op en gaat veel geld en inspanning kosten aan de kant van overheden en veel frustraties bij bootbezitters.

De vraag aan de overheid is dus:

zorg voor een gedegen invoeringsplan, creëer de benodigde infrastructuur, doe aan voorlichting en communicatie, neem daar tijd voor en voer dan pas het besluit in.

Hoogachtend,

Anneke Zwart