Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen
        
            Reactie
        
            
            
                | Naam | Anoniem | 
            
                | Plaats | Baarle Nassau | 
            
                | Datum | 2 augustus 2021 | 
            
        
        
        
                
                Vraag1
                Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
                
                    
                    Geachte heer/mevrouw,
De onderstaande reactie mag openbaar zijn. Ik sluit mij aan bij het standpunt van het 
Verbond Nederlandse Motorbootsport (bij het VNM zijn 106 watersportverenigingen 
in Nederland aangesloten) inzake de verzegeling van de afsluiter in gesloten stand 
tussen de vuilwateropslagtank/toilet van een pleziervaartuig en de huiddoorvoer. Het 
standpunt van het VNM luidt als volgt:
Het VNM is natuurlijk voorstander van een goede waterkwaliteit en is er zich van 
bewust dat vervuild water een gezondheidsrisico oplevert voor zwemmers en andere 
watersporters. Verzegeling van de afsluiter in gesloten stand tussen de 
vuilwateropslagtank/toilet van een pleziervaartuig en de huiddoorvoer zal de 
handhaafbaarheid van het lozingsverbod en de waterkwaliteit nog verder verbeteren. 
Maar in de visie van het VNM kan de verzegeling pas worden ingevoerd als de 
benodigde infrastructuur is aangelegd, zoals voldoende uitpomp stations in 
jachthavens en op openbare aanlegplaatsen zoals winkelsteigers en gemeentehavens 
en langs openbaar vaarwater. Dit alles om te voorkomen dat er lange wachtrijen 
ontstaan en de acceptatie van de regel wordt geschonden. Ook moet er voldoende 
aanbod zijn van compacte gecertificeerde en betaalbare zuiveringsinstallaties. 
Voorafgaand aan de invoering van de verzegeling zal de overheid daar de focus 
op moeten richten. Van de pleziervaarder met een veelal beperkte 
vuilwateropslagtank kan moeilijk worden verwacht dat met een volle tank wordt 
doorgevaren naar een uitpompstation dat soms meer dan 50 km verderop gelegen is. 
Daar aangekomen is het nog maar de vraag of het pompstation in bedrijf is en of de 
passant met een volle tank wordt toegelaten om zijn tank leeg te pompen zonder dat 
er een financiële vergoeding wordt gevraagd (zie Activiteitenbesluit milieubeheer 
artikel 3.26i lid 4). Dat is een gezondheidsrisico voor de pleziervaarder.
Met vriendelijke groet, A.B.G.M Hamers