Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Tilburg
Datum 22 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik sluit mij aan bij het standpunt van het watersportverbond inzake de wijziging Besluit Activiteiten Leefomgeving verzegeling pleziervaartuigen. Het standpunt van het Watersportverbond luidt als volgt:

Het Watersportverbond is voor schoon water en staat dan ook achter het lozingsverbod. Het verbod verkleint de kans op ziekten voor zwemmers en watersporters die in direct contact komen met het oppervlaktewater (zoals zeilers in open boten, kanoërs en boardsporters).

Maar de invoering van de verzegeling gaat te snel. Er zijn op dit moment niet voldoende vuilwater uitpompstations en van de stations die er wel zijn, staan er veel op een onhandige plek achter in de haven of ze werken niet naar behoren. Als er tientallen watersporters aan het eind van een mooi weekend terugkomen in de haven, duurt het uren voordat iedereen zijn tank heeft kunnen legen. Een betaalbare en passende zuiveringsinstallatie voor kleinere tot middelgrote boten is nog niet op de markt. Alleen voor zeer grote jachten is het prijstechnisch en uitvoeringstechnisch haalbaar.

We vragen dan ook om een overgangstermijn van minimaal vijf jaar om de infrastructuur van vuilwater uitpompstations op orde te krijgen (voldoende en goed werkende stations in havens, maar ook langs de openbare vaarweg).

Als we het lozen op oppervlakte water echt goed willen faciliteren dan zouden er vooral langs openbare vaarwegen inleverpunten moeten zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld bij punten waar schepen traditioneel veel moeten wachten zoals bij sluizen en bruggen. Dit kan natuurlijk niet bij elke sluis of brug maar bij een aantal grotere en strategisch gekozen punten kan dat prima.

In principe zou het uitgangspunt moeten zijn dat het uitpompen van vuilwater kosteloos is, maar als er toch een vergoeding tegenover moet staan dan dient deze laag te zijn om het gebruik laagdrempelig te houden. Een tarief moet niet belemmerend zijn. Hoewel watersport ook een soort luxe is, is het gros van de watersporters niet vermogend en het zou jammer zijn wanneer dit soort faciliteiten mensen met een kleine beurs uit de sport drukt.
Ook vanuit economisch standpunt heeft de branche, de werkgelegenheid en dus de overheid er alle belang bij dat we deze sport toegankelijk houden voor een breed publiek.

Als het er door heen wordt gedrukt zonder oog voor de mensen met een kleine beurs (en dus kleine boot!) zal er massaal worden ontweken.