Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam W. Desiron
Plaats Velm
Datum 6 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Vooreerst wijzen lang niet alle studies menselijke fecaliën uit de pleziervaart aan als belangrijke ziekteverwekker in oppervlaktewater. (bijvoorbeeld Ned Tijdschr Geneeskd. 014 ;158:A7969 in bijlage)
De verzegeling kan pas worden ingevoerd als de benodigde infrastructuur is aangelegd, zoals ruim voldoende uitpomp stations in jachthavens en op openbare aanlegplaatsen zoals winkelsteigers en gemeentehavens en langs openbaar vaarwater. Dit alles om te voorkomen dat er lange wachtrijen ontstaan en de acceptatie van de regel in het gedrang komt. Er zijn op dit moment niet voldoende vuilwater uitpompstations en van de stations die er wel zijn, staan er veel op een onhandige plek achter in de haven of ze werken niet naar behoren. Bij drukte duurt het uren voordat iedereen zijn tank heeft kunnen legen. Het alternatief ligt soms een dag varen verderop. Dat is een gezondheidsrisico voor de pleziervaarder. De locatie en beschikbaarheid van de uitpompstations dient vlot raadpleegbaar te zijn, ook voor toervaarders die niet vertrouwd zijn met de regio.
Ook moet er voldoende aanbod zijn van compacte gecertificeerde en betaalbare zuiveringsinstallaties. Zulke zuiveringsinstallatie is nog niet op de markt.
Voorafgaand aan de invoering van de verzegeling zal de overheid daar de focus op moeten richten.
Deze verplichting geldt niet voor de beroepsvaart, die instaat voor een beduidend groter volume vuilwater. Hier is dan ook een nog grotere winst te boeken voor de waterkwaliteit. Bovendien wordt het oppervlaktewater eveneens verontreinigd door directe dierlijke fecaliën, afspoeling van het land en riool overstort bij intense regenval.
Behalve de infrastructuur die de maatregel zal mogelijk maken, dient ook gewerkt te worden aan de aanvaarding door de watersporter. Wanneer de overtuiging wordt gesterkt dat de maatregel effectief bijdraagt tot een betere waterkwaliteit (verspreiding van resultaten van relevante studies) en dat hij voor iedereen geldt (vaartuigen die van zee of buitenland komen, maar ook beroepsvaart), wordt een draagvlak gecreëerd dat de nood tot handhaving vermindert.

Bijlage