Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam dr. ir. R.M. Crevecoeur
Plaats Leiden
Datum 25 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik vind de voorgestelde verzegeling een slecht idee omdat dit soort regelgeving vanuit een Europees gedachtegoed zou moeten plaatsvinden. Immers schepen varen vanuit Nederland ook naar het buitenland en vallen dan onder steeds andere regelgeving als ieder land zijn eigen regels gaat bedenken. Ook buitenlandse schepen die in Nederland komen zullen niet uitgerust zijn om -als zij tussen zee en binnenwater varen- een automatisch afsluiter te hebben.

Daarom vind ik dat regelgeving cq handhavingsbeleid vanuit Europa moet worden vormgegeven. Daarbij wordt er met deze regeling ook "met hagel" geschoten. De gebieden waar er echtoverlast is door het onwettelijk lozen van afvalwater moeten natuurlijk worden aangepakt. Maar dit gaat dan met name om kleiner binnenwater met relatief veel bootjes. Groter water zoals het Markermeer of het IJsselmeer zijn schoon, en ik heb daar als actieve watersporter en zwemmer nooit enige overlast gehad van illegaal geloosd afvalwater.
Daarnaast lijkt er ook onvoldoende gezocht te zijn na bijv controles met drones waarmee ook op heterdaad betrapt kan worden, zeker daar waar er overlast is.

Samengevat heb ik bezwaar op 3 punten:
- Regelgeving moet Europees zijn en niet ieder land zijn eigen regels en voorwaarden. Dit is slecht voor het toerisme, onnavolgbaar voor botenbezitter die onder buitenlandse vlag vare of Nederlandse boorbezitters die ook regelmatig in het buitenland komen
- Regelgeving en handhaving moet zich toespitsen op die gebieden waar er ook daadwerkelijk overlast is
- NIet goed te handhaven (komt er te pas en te pas iemand aan boord om te controleren, hoe voorkom je dat er nog een tweede "geheime" afsluiter is de parallel geschakeld is, hoe ga je om met een tweede toilet of je behoefte doen op de puts). Onduidelijk of er geen eenvoudigere manieren ijn om te handhaven die niet tot onnodige kosten voor boot eigenaren leiden.