Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Breukeleveen
Datum 31 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
De geplande regelgeving is een aanscherping van een regeling die in basis al niet klopt en functioneert. De regeling is helaas bedacht op papier door mensen die geen enkele ervaring hebben met de praktische kanten en de haalbaarheid. Stel dat na een weekend varen de boten in rij liggen te wachten voor de pomp om de sceptic tank leeg te zuigen. de boten hebben een onderlinge afstand van 30 seconden. We reserveren 1 minuut voor het afmeren van de boot voor de pomp. vervolgens gaan we de tank leegpompen, 4 minuten. we rekenen 30 seconden om bij de pomp weg te varen en vrij te maken voor de volgende boot. (Moderne schepen hebben vaak meer dan 1 toilet met sceptic tank. dit houden we nog even buiten beschouwing.) In totaal is er dus 6 minuten per boot nodig om een tank leeg te maken. Daarmee is de capaciteit van een afvoer installatie 10 boten per uur. Ga nou eens op zondag middag na een mooi weekend (of een lang weekend zoals bij Hemelvaart en Pinksteren) bij de haven staan en tel het aantal schepen dat terugkomt. B.V. bij Marina Muiderzand met 950 ligplaatsen. Laat in zo'n mooi weekend een kwart van de ligplaatshouders gaan varen. Dan heb je met een 8 urige werkdag 3 dagen nodig om al die sceptic tanken leeg te krijgen. Kortom een verdere aanscherping van de regelgeving is niet de oplossing van een regelgeving die in basis al niet kan functioneren.