Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Alkmaar
|
Datum
|
2 september 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Hoewel (bijna) iedereen (en behalve vele gif lozende bedrijven) positief staat tegenover het voornemen om ons water zo schoon mogelijk te houden is de nu voorgestelde verzegeling een onmogelijke vereiste. Er zijn talloze argumenten tegen 1) Het is veel te kort dag zonder dat er goede betaalbare alternatieven zijn. 2) I.v.m. de gigantische investeringen voor zowel booteigenaren en i.v.m. de afzuiginstallaties voor de havens zijn de financiële gevolgen buiten proportioneel. Een groot deel van de watersporters zijn immers mensen met een niet al te dik gevulde portemonnee. 3) De regeling is volstrekt onvoldoende onderbouwd qua noodzaak. Wat is de vervuiling door de pleziervaart? en waar? en hoeveel ziektegevallen heeft dat opgeleverd? Ik heb daar nooit iets over gehoord of gelezen. Wat is het bezwaar van lozingen op groot water cq in de kustwateren? En ook: veel mannen zullen bij een volle vuilwatertank gewoon over de reling gaan plassen. Hoeveel ongelukken/verdrinkingsgevallen gaat dat opleveren? 4) Door de uitzonderingen die er weer gemaakt worden voor beroepsvaart is de verzegeling feitelijk niet effectief en betreft slechts een klein deel van alle vaartuigen. Zie qua effectiviteit ook de onmogelijke regeling tav antifouling. Is daar ooit wel van aangetoond dat dit het beoogde resultaat heeft opgeleverd? 5) Ivm handhavingscapaciteit cq prioriteit is dit gedoemd te mislukken. Vergis u niet in de creativiteit van de Nederlander in 'nood' om een verzegeling te omzeilen. Het eenvoudigste is nog de puts die gewoon overboord gaat. En laten wij het dan niet hebben over de kosten van handhaving. 6) Ivm de zeer beperkte beschikbare ruimte voor alternatieven, zoals zuiveringsinstallaties of een extra grote vuilwatertank is een goed, laat staan betaalbaar alternatief op de meeste boten feitelijk onmogelijk, 7) Zelfs al zouden er in iedere haven een of meerdere afzuiginstallaties staan, de capaciteit daarvan zal nooit voldoende zijn om (zeker op mooie vaardagen) enorme wachtrijen te voorkomen. En tot slot 8) En hoe gaat alles geregeld worden voor zeegaande jachten? Moet er dan ook bij meerdaagse tochten (waarbij ook 's nachts wordt doorgevaren) en bij zware zeegang over de reling geplast gaan worden? Kortom, dit wordt weer een staaltje symboolwetgeving met onevenredige benadeling van watersporters, terwijl de echte vervuilers in ons land gewoon door mogen gaan met het lozen van de meest giftige stoffen.