Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Dhr. C.P. Hordijk
Plaats Maarssen
Datum 1 september 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Hierbij teken ik bezwaar aan tegen uw voornemen om in de loop van komend jaar verzegeling van afvoersystemen van jachten wettelijk vast te leggen. Mijn bezwaar omvat o.a. de volgende punten:
1. In de eerste plaats is er nog geen werkbaar alternatief ontwikkeld, om het af te voeren zodanig te bewerken, dat dit wel afgevoerd kan worden. Ik heb begrepen, dat hieraan gewerkt wordt. Kennelijk vraagt dit nog enige tijd.
2. Daarbij zijn er onvoldoende goed werkende vuilwaterpompen bij jachthavens beschikbaar, om de toeloop van (vaak rondom hetzelfde tijdstip van de dag) in de haven terug komende jachten ten dienste te kunnen zijn. Mijn ervaring is, dat afmeren, leegpompen en weer vertrekken, rondom 15 minuten vraagt. Dat betekent rondom vier jachten per uur. Dat zal zeker in het hoogseizoen aanzienlijke problemen opleveren. In mijn ogen is een wettelijke voorziening eerst mogelijk/gewenst, als de voorzieningen in jachthavens zodanig hierop ingesteld zijn, dat dit bij gebruikers geen onnodige irritatie op zal roepen.
3. Ook de watersportbedrijven, die verantwoordelijk voor de uitvoering van verzegeling, zullen onvoldoende mogelijkheden hebben dit binnen een beperkte tijd uit te voeren. Juist aan het begin van het vaarseizoen wordt veel gevraagd om de jachten weer op een verantwoorde manier veilig op het water te kunnen gaan. Op korte termijn invoeren, zal een ongewenste druk op de uit te voeren (onderhoud)werkzaamheden geven.
4. Is in mij ogen een praktische planning noodzakelijk om uitvoering aan de werkzaamheden te geven. Zo lijkt mij het wenselijk de jachten op grootte in te delen in enkele categorieën en op basis hiervan een planning voor de komende jaren te maken. Men zou bijvoorbeeld kunnen beslissen om schepen vanaf 15 meter lengte in een eerste groep onder te brengen en voorde komende tijd een indeling maken. Voordeel hiervan, is dat de grotere schepen met het meeste (toilet)afvalwater eerst bij zullen dragen aan een beter milieu.

Bijlage