Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats EINDHOVEN
Datum 30 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik zou dit niet doen voor kleine schepen (tot 15 m, BPR). Reden is dat het een heel onpraktisch systeem is dat heel duur wordt om te controleren terwijl er volgens mij geen probleen wordt opgelost. Bij grotere schepen (met vaak veel mensen aan boord) kan het misschien effect hebben, maar dat zou dan gemeten moeten worden. Dus als we al deze kant opgaan zou ik eerst de waterkwaliteit goed meten. En dan kijken of we effect kunnen zien van zo'n maatregel. Zo niet dan kunnen we verdere invoering ook nalaten.
Ander praktisch probleem is dat we ook afhankelijk zijn van het buitenland. In Duitsland, Frankrijk, Engeland zijn in zeehavens geen afvoermogelijkheden. Dat betekent dus dat de verzegeling er af moet en elke keer dat je weer in NL komt moet er weer een op. Hoeveel kost dat en is dat praktisch ook te realiseren in bv het vaarseizoen als ook vakmensen op vakantie zijn.
En dan hebben we nog de buitenlandse schepen in NL. Hoe gaat dat werken?
Regels zijn goed als ze een probleem oplossen. De vraag is of deze wet inderdaad een bestaand probleem oplost. Voor grotere waters als de Waddenzee, IJsselmeer, Marketeer, de rivieren en de Zeeuwse wateren lijkt het me een zinloze maatregel, de waterkwaliteit is alleen maar beter geworden in de afgelopen jaren.