Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Schiedam
Datum 20 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Graag maak ik van de mogelijkheid gebruik om te reageren. Mijn reactie betreft: het effect van de maatregelen, de belasting voor de pleziervaarder die regelmatig naar het buitenland gaat, de hoge lasten voor bezitters van kleine jachten om voorzieningen in te bouwen en de beschikbaarheid van voorzieningen in de havens. Ik leg een en ander nader uit.

Allereerst het effect. Naar mijn mening worden door pleziervaarders in Nederlandse wateren weinig uitwerpselen geloosd. Daarvoor is naast milieu nog een andere simpele reden: toiletgang op een boot brengt langdurig een onaangename lucht voor de iedereen aan boord met zich mee. Alleen bij langere reizen (vaak buiten territoriale wateren) of bij ziekte zal dus van het boordtoilet gebruik worden gemaakt.

Dan de lasten voor de pleziervaarder die naar het buitenland gaat. Allereerst is bij een lange reis naar het buitenland gebruik onderweg van het boordtoilet nodig. Daarnaast zijn in buitenlandse havens lang niet altijd voorzieningen beschikbaar om een vuilwatertank te legen. Betekent dat dan dat we na elke reis de tank opnieuw moeten laten verzegelen? Of dat we anders verplicht aan een dure oplossing vast zitten?

Vervolgens de hoge lasten voor aanpassing van kleine schepen. Gelet op voorgaande punt zal er voor pleziervaarders die regelmatig met boot in buitenland zitten haast geen andere keuze zijn dan de boot te laten aanpassen met een zuiveringsinstallatie. De afgelopen jaren is varen voor heel veel Nederlanders bereikbaar geworden. Ik ken heel wat mensen die voor 5000 tot 10000 euro een leuk tweedehands bootje hebben kunnen kopen en daarmee nu enthousiast reizen maken. De kosten van een zuiveringsinstallatie staan voor hen niet iverhouding tot de oorspronkelijke investering en kan betekenen dat ze hun boot niet meer kunnen houden. Daarnaast is ook nog de vraag of er aan boord van deze boten wel plaats is voor een dergelijke installatie.

Tenslotte de beschikbaarheid van voorzieningen in de havens. Wanneer buiten de Nederlandse wateren lozen van de tanks ivm verzegeling zonder veel gedoe niet meer kan zullen vooral havens waar schepen vanuit het buitenland aankomen onvoldoende voorzieningen hebben. In de meeste havens is nu vaak maar één lozingspiunt dat vaak ook nog op een slecht bereikbare plaats zit.

Gelet op bovenstaande wil ik u vragen niet over te gaan tot de geplande maatregelen maar te zoeken naar oplossingen die meer effect sorteren en de varende burger minder raken.