Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eerbeek
Datum 20 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Ik ondersteun het streven om de lozing van toiletten op open water te reduceren. Omdat dit een ingrijpende wijziging is voor vooral kleine motor en zeiljachten is dit iets wat bij de bouw van een schip gerealiseerd moet worden. De keuze om de tank toch te lozen op open water moet natuurlijk blijven bestaan om bij lange tochten (zee bijvoorbeeld) toch de fecaliën tank te kunnen lozen. Overigens gebeurt dit bij de beroepsvaart ook waardoor het onredelijkers bij kleinere boten een verbod af te dwingen.

Speciale aandacht moet er zijn voor historische schepen (varend erfgoed). Neem nu mijn schip, een schottelvaartuig uit 1971, voormalig polite en later douane. Dit schip is traditioneel uitgerust met een toilet dat direct op het buitenwacht loost. Logisch dat ik geen gebruik maak van het toilet (behoudens misschien een kleine boodschap als het echt niet anders kan) inbouwen van een tank zou ingrijpend en zeer kostbaar zijn. Deze kosten zijn niet te verhalen en onevenredig voor bezitters van historische schepen, los van het feit dat dit het karakter van dit schip ernstig aantast.

Ik wil Cannon pleiten voor een regeling waarbij schepen ouder dan 25 jaar bijvoorbeeld zijn vrijgesteld. Vergelijkbaar aan de regels voor betoepsvaart waar ieder jaar de motor uitstoot eisen worden aangepast, maar nimmer met terugwerkende kracht omdat dit ook e ingrijpend zou zijn.

Uitvoering van de “nieuwe” wet zou opnieuw een stukje symbool politiek zijn, daar hebben we inmiddels wel genoeg wetten voor.

Bijlage