Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Ir J.G. van der Zanden
Plaats Den Haag
Datum 27 augustus 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Mijn achtergrond

Ik ben:
• Afgestudeerd als Civiel Ingenieur Gezondheidstechniek, met o.a. aandachtsgebied kwaliteit van oppervlaktewater
• Eigenaar van een zeiljacht, met een afsluitbare vuilwatertank
• Vaak op zee te vinden en keer dus regelmatig weer terug naar binnenwater

Mijn visie op de voorgenomen wijziging van het Besluit Activiteiten Leefomgeving

De aanscherping van het lozingsverbod is:
• Onnodig
Ja, mee eens, de kwaliteit van het oppervlaktewater in Nederland voldoet niet aan de Europese normen. Op diverse sites van de Rijksoverheid wordt beschreven wat de oorzaken hiervan zijn. De pleziervaart wordt nergens genoemd. Dat is ook logisch, want zelfs als alle toiletten direct zouden lozen valt dit in het niet ten opzichte van bodemverontreiniging, overbemesting, overgelopen riolen bij hevige regen, etc. Zelfs de uitwerpselen van dieren, zoals vogels en vissen, geven meer verontreiniging.
Daar komt bij dat de watersporters die ik ken zeer bewust omgaan met het milieu. Lozen gebeurt alleen als het niet anders kan en dan nog verantwoord (op groot water, zeker niet in havens e.d.). Als er voldoende afzuigstations zouden zijn is goede communicatie voldoende om lozingen maximaal te beperken.
• Onzinnig
De gevolgen voor de pleziervaarder worden gebagatelliseerd.:
o We moeten goedgekeurde zuiveringsapparatuur aan boord hebben. Die is er nog helemaal niet en de kosten ervan staan in geen verhouding tot de waarde van (kleinere en oudere) boten
o Het aantal afzuigstations is lang niet toereikend. Moet je tientallen mijlen gaan varen om je tank te legen?
o Verzegeling van de huiddoorvoer is een bizar idee. Komt er in iedere zeehaven een instantie die dat gaat regelen? Zo ja, hoeveel belastinggeld gaat hieraan besteed worden? Zo nee, hoe kan ik aan de regels voldoen? Wat gaat mij dat kosten?
• Een signaal voor de bühne
Het kan niet anders dan dat dit idee is bedacht door ambtenaren zonder inlevingsvermogen en realiteitszin (of jaloers op al die gelukkige watersporters). In de pers zal dit worden gepresenteerd als ‘kijk eens hoe goed we bezig zijn’. Scoren dus. In de praktijk kost het klauwen met geld en wordt er nauwelijks bijgedragen om een probleem op te lossen.

Samenvattend: Een bizar plan dat nauwelijks iets oplost, maar een grote groep pleziervaarders met grote beperkingen en kosten opzadelt.
Stop onmiddellijk met dit geneuzel, of zorg er in ieder geval voor dat er een werkbaar initiatief voor in de plaats komt.