Wijziging Besluit inburgering ivm vrijstelling voor werkenden van examenonderdeel ONA

Reactie

Naam Drs. F.P. Meijer
Plaats Soest
Datum 31 december 2018

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Mijn mening wordt gekleurd in positieve en negatieve zin door mijn 20-jarige ervaring in de inburgering. Sinds 1997 ben ik zowel in een leidinggevende als uitvoerende positie werkzaam in de inburgering. Ik heb al vele wijzigingen in de wetgeving van de inburgering voorbij zien komen. Vaak goed bedoeld maar weinig doordacht en ingegeven door geld(bezuinigingen), waan van de dag(korte termijn), politieke samenstelling etc.
Allereerst is er zonder twijfel kritiek mogelijk op de huidige inrichting van het ONA-onderdeel en ONA-examen en zijn er aanpassingen denkbaar en nodig. Maar tegelijkertijd valt op dat de voorgestelde maatregelen(zie voorstel) vooral zijn ingegeven door het wegwerken van de achterstanden in wachttijd voor examens ONA. Dat is natuurlijk bizar, normaal los je een capaciteitstekort op met het inzetten van meer capaciteit maar die logica lijkt hier niet op te gaan. Zo lijkt nu alsof het hele ONA onderdeel een doodgeboren kindje is?? Terwijl er mijn inziens zeker goede elementen in zitten.

Mijn belangrijkste bezwaren tegen de voorgestelde maatregelen zijn:

1) Fraudegevoeligheid en controleerbaarheid(extra bureaucratie)
2) Het benadelen van andere groepen werkenden(o.a. zelfstandig ondernemers e.d.); er ontstaat willekeur
3) Tijdsmoment, het is héél raar om nu met veranderingen te komen terwijl binnen 1 à 2 jaar de hele inburgeringswet verandert.

Er is over het onderdeel ONA beslist nog meer te zeggen maar dat gaat op deze plek te ver.
Wel heb ik via mijn professionele netwerk begrepen dat deze internetconsultatie eigenlijk een wassen neus is omdat er al besluitvorming zou hebben plaatsgevonden.(er zou al een Koninklijk Besluit zijn over de voorgestelde maatregelingen??)