Wijziging Besluit rijonderricht motorrijtuigen 2009
Reactie
Naam
|
Rijschool Annemieke (AM Bakker)
|
Plaats
|
Lisse
|
Datum
|
22 augustus 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Ik heb een beetje een probleem met de verplichting van een echte leerling bij de praktijkbegeleiding.
Mijn doelgroep zijn mensen die al een rijbewijs hebben, mensen met rij- en/of angst, en ook mensen met Autisme.
Ik werk ook niet fulltime omdat deze doelgroep heel veel aandacht vergt, en ik mij volledig wil geven voor deze leerlingen.
Ik heb dus niet heel veel keus uit een leerling die ik meeneem, en dan moet de leerling ook nog mee willen, wat mensen met rij- en faalangst of autisme vaak niet fijn vinden. En ik kan ze niet dwingen. Wat te doen als ik niemand heb die mee wil?
Tot nu toe is het telkens gelukt om een echte leerling mee te nemen, en ik prefereer dit ook.
De wijziging dat de examinator bepaalt welk onderdeel gegeven moet worden kan ook een probleempje worden, vooral bij een leerling met autisme. Deze leerlingen houden niet van onverwachte situaties. Als ik iemand heb voorbereid om een bepaald onderdeel voor te bereiden, en de examinator bepaalt dat het een ander onderdeel moet worden, is dat voor een gewone leerling al niet ideaal, maar iemand met autisme kan daardoor helemaal uit zijn doen raken.
Tenslotte ben ik van mening dat het verbeteren van de kwaliteit van de rijinstructeurs niet ligt in de manier van lesgeven, maar in de mentaliteit.
Alle misstanden hebben te maken met hoe er naast het lesgeven omgegaan wordt met de leerlingen. Zoals:
- afspraken niet nakomen (te laat komen, korter lesgeven, of zelfs helemaal niet op komen dagen)
- leerling te vroeg op examen laten gaan
- slechte bedrijfsvoering
- rijles in natura
en noem maar op.
Dit wordt helemaal niet getoetst, en dat is ook bijna niet te toetsen
En de misstanden die wel tijdens de rijlessen plaatsvinden, komen ook niet aan het licht tijdens de praktijkbegeleiding.
Zoals bijvoorbeeld:
- Schelden tegen de leerling
- Je bezig houden met andere dingen dan het lesgeven zoals telefoon (ook al mag dit niet meer)
- Handtastelijkheden of seksuele opmerkingen
Een rijinstructeur zal dit soort dingen bij een praktijkbegeleiding NOOIT laten zien. Die houd zich wel even in gedurende de praktijkbegeleiding.