Wijziging Besluit vrachtwagenheffing

Reactie

Naam Bizarre kosten voor een particulier! Dirk Oud
Plaats Gulpen
Datum 16 november 2024

Vraag1

Hebt u suggesties of opmerkingen? U kunt tot en met 25 november 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:

1. Wat vindt u van de keuze voor documenten die de houder kan overleggen, zodat de dienstaanbieder kan bepalen welk tarief van toepassing is?
2. Wat vindt u van de wijzigingen die betrekking hebben op de verwerking van persoonsgegevens?
Ik (particulier) bezit hobbymatig over een camper en een paardenvrachtwagen waarin ik hobbymatig van mij hobby geniet en dieren vervoer. Beide voertuigen staan omwille van het gewicht (ledig gewicht + laadvermogen) op kenteken C. Ik verricht geen commercieel vrachtvervoer en hoef daarmee naar Wet geen tachograaf te voeren of in bezit te zijn van een bestuurderskaart (Code95). Dergelijke zaken zijn uitsluitend voorbehouden aan commercieel / beroepsmatig goederenvervoer. Ik lijk tot mijn schrik te lezen dat alle vrachtwagens over een On board Unit moeten gaan beschikken om vervolgens per kilometer een heffing te moeten gaan betalen. Na wat gegoogle kom ik tot bedragen van méér dan € 2.500 (inclusief BTW) om over één OBU te beschikken én in het voertuig geinstalleerd te krijgen. Dat is (meer dan € 5.000,-!) een bizar bedrag voor een particulier om met mijn camper en paardenvrachtwagen uberhaupt op de weg te mogen komen. Daarnaast zijn mijn beide vrachtwagens (camper en paardenvrachtwagen) niet super modern waardoor ik ook nog hele hoge structurele lasten per gereden km moet gaan betalen. Omdat ik nergens uit kan opmaken dat de hobbymatige bezitter van een camper of paardenvrachtwagen van een vrijstelling of ontheffing gebruik kan maken lijkt het wel of ik als particuliere bezitter van camper en paardenvrachtwagen nu heel veel eenmalige en structurele kosten moet gaan maken.

1). Is er vrijstelling of ontheffing mogelijk voor een (particuliere) hobbymatige camper of paardenvrachtwagen (ofwel nietzijnde commercieel beroepsgoederen vervoer)?
2). Zo ja wat zijn de kosten van een dergelijke vrijstelling of ontheffing?
3). Zo nee, waarom niet? Realiseert u dat deze doelgroep op waanzinnige kosten worden gejaagd door het aanschaffen van de OBU en het betalen van de vrachtwagenheffing?
4). Is de vrachtwagenheffing exclusief of inclusief BTW? Wat zijn de aankoopkosten van een OBU? En welke structurele lasten (onderhoud en keuring) vergt een OBU voor een particulier?
5). Wat als de particuliere hobbymatige camper of paardenvrachtwagen geen OBU heeft. Wordt deze doelgroep ontzien en gaat de aandacht vooral uit naar de commerciele beroepsgoederenvervoerders?
6). Wat nu als de paardenvrachtwagen niet over de aangewezen snelwegen/autowegen rijdt, moet de paardenvrachtwagen dan toch beschikken over een OBU? Wat zijn de boetes voor een particuliere overtreder die geen OBU in de camper of paardenvrachtwagen heeft?